Tambah Dose

Alhamdulillah sangkaan aku yang bukan-bukan tu spt selalunya mainan perasaan je lebih. Biasa lah mak yong kan. Emosi tu berterabur sikit. Hehehe. But I have a good reason to be panicked don't I? Last check up on my 22 weeks & semalam was my 29 weeks. Usually org yg ada komplikasi mcm aku 3 weeks gap dah kena datang lagi. Kalau takde pape je yang once a month. Nampak tak 7 weeks aku tak hadap doc kat situ? 

Nasib baik aje sbnrnya aku tak kena marah semalam. Maybe sebab progress adik baby semuanya okay & normal. First time aku gain weight sampai 3 kilo. Hahahaha. Cipta rekod ah pasal sblm ni naik semuanya tak sampai sekilo. Gram-gram aje. Yang peliknya doc buat tak paham aje. I was like...huhhh? Tak bising lansung. Dia lepas pandang ke ape pasal berat aku ni? So aku pon saje carik nahas ckp ttg berat aku naik banyak tu. Risau gak aku sbb aku makan mcm selalunya aje. Then y suddenly naik mendadak gitu eyh?

Doc tanya lagi aku dah buat diabetis test kan? It was normal kan? I said yes lah. Then she said its okay naik camtu sebab mostly maybe baby weight. Adik baby dah 1.3+kg in my tummy. Normal weight for his development for 29 weeks+. Ya Allah, syukurnya aku rasa masa tu. Dalam pd aku byk masalah gini, adik baby okay aje kat dalam sana. Membesar dgn baik. You are such a strong baby. Tq Allah.

So overall on 7 months+ pregnancy, total weight gain is 8kg. Nampak macam sikit, tp sbb aku mmg dah overweight masa pregnant, aku kena usaha sikit lepas ni tak bagi naik byk lagi. InsyaAllah, aku cuba yang terdaya. 

BP aku tinggi like usual. Doc suruh makan 3 kali sehari instead of 2 times per day sblm ni ubat darah tinggi tu. Aku pun pasrah ajelah. Taknak argue dah pasal aku tau semakin adik baby membesar, tekanan darah aku akan makin tinggi. Ubat ajelah yg dapat membantu utk kawal tekanan tu. Ade lebih kurang 2 bulan je lagi. Ya Allah, moga adik baby terus bertahan sampai full term nanti sekurang-kurangnya. InsyaAllah.

So my next check up is by end of this month. After 3 weeks to be exact. Masa tu InsyaAllah dah on my 32 weeks. Ada lagi dlm 2 kali check up je kot lepas tu sblm boleh bersedia utk menerima tarikh masuk wad utk dipaksa bersalin. Moga Allah permudah.

p/s: best je smlm naik wad bersalin utk solat tgk ade 4 newborns. 3 boys and a girl. Nanti adik baby pun InsyaAllah duduk dalam sane jugak. Dah terbayang-bayang aje kt mata ^^





Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat