Susu, Tanah Haram & Si Jambu

Ape lak nak merepek hari ni yer. Hehe. Takde ape sangat la dalam otak ni yg nak di luahkan kat sini. Ada la a few concerns tentang stok ebm utk Nazif kat taska yg tak cukup 4 botol cuma dapat 3 je. The thing is aku cuma pam kat opis 2 kali & dapat 3 botol berisi 4oz each. Kalau pam lagi sekali kat rumah waktu malam mcm dulu boleh kot dpt sebotol. Tapi masalahnya Nazif punya demand bile direct tu sangat lah tinggi. Bila aku pam, susu dah takde & dlm proses nak bertambah, dia dah nak nyusu lagi. Bila susu mcm tak laju, dia mengamok pulak cranky. Tu pasal la aku x pam dah waktu malam.

Masa tidur sampai ke pagi tu demand dia kemain lg. Kdg aku rasa mcm bangun 4-5 kali lak sua breast kat dia sbb dia dah ukk ekk haus or lapar. Padahal dah makan cerelec tu 3 kali sehari. Omo....awak memang tengah nak membina badan ke Nazif huhu. Alhamdulillah lepas demam & period hari tu, penghasilan susu sudah normal spt dulu even tak sebanyak waktu masa awal2 dulu lah kan. It has been 6 months plus since the day I started breast feeding Nazif. Senang kata dah dapat sijil la kan for fully breastfeed baby.

Tapi rasa mcm terlalu jauh lagi perjalanan nak sampai ke 2 tahun tu. Cabaran paling dekat masa ke Tanah Haram nanti. Seriously aku memang dah tak mampu nak buat stok ebm utk Nazif selama aku terpaksa meninggalkan dia kat sini nanti. Susu yg ada pun pam hari ni, minum esok aje utk dia. Tu pon tak cukup bebetol. Sometimes kena top up formula milk sebelum sempat aku sampai utk ambil dia kat taska sane.

A few days ago after so long Nazif tak minum FM, pengasuh kata dia muntah habis semua susu. Maybe dia dah tak biasa dgn rasa susu tepung kot. Sedih & susah hati aku dibuatnya. I have to forced myself to pump again at night after he's asleep. Pastu minum lots of water lah kot. Ya Allah, permudahkanlah. 

Masa kat Tanah Haram nanti of kos aku akan sentiasa pam susu sbb taknak susu badan ni terhenti even tak bagi direct. Cuma samada dpt bw balik all the ebm or not yg menjadi isu. Aku ada beli e-book pasal pengalaman org yg dah pernah lalui situasi yg akan aku lalui nanti. Dia berjaya. Aku harap aku pun berjaya. Amin ya rabbal alamin.

Takpelah even kena campur susu tepung pun lepas ni. Asalkan aku dapat direct feed dia sampai 2 tahun nanti, itu pun dah cukup syukur rasanya. Its not easy for a working mom like me. My office mate yg anaknya muda dlm 2 bln dari Nazif pun dah give up. Tak pam dah waktu siang di office. Cuma bagi direct waktu malam je. Tu pun katanya susu dah tak banyak mana.

When there's a will, there's a way. But sometimes we just have to accept the reality. Of course the reality usually hurts. Whatever it is, I always been thankful to Allah for giving me a chance to breast feed Nazif until now. For the sustenance He give to us. Thank you Allah.

Trying hard

Oh ye. Nazif dah taknak pacifier kalau dekat rumah. Dia lebih suka nyonyot my nipple sampai tertidur. Sound lucah huhu...but its a fact. Ahh..its between a mother & a son. Jangan nak fikiran kotor sangat lah korang hoiiihh!! Haha

Sometimes dia dah puas minum susu pastu still tak boleh nak lena. So he give up & golek kiri kanan sampai tertidur sendiri. Takpun aku tepuk-tepuk la bontot dia bagi mamai. Then dia pun tidur. Macam tu je. Haihhh..Nazif ni selalu buat aku fell in love again and again with his charm taw! Budak jambu yg bukan muka je jambu..perangai pon sangat sweet ok. LOVE.















Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat