Hidup Susah Itu Bagus

Sejak Nazif lahir rasanya seperti aku selalu mengeluh dengan perbelanjaan kehidupan yang semakin ketat. In a way lah aku mengeluh. Bukan secara direct, tapi sentiasa dalam fikiran kot. Topik ni juga yang selalu di bincangkan dengan habi. Agak sukar sbnrnya nak re structure balik perbelanjaan yang dah bertahun selesa tu. Bila dah kurang selesa, pening kepala macam mana nak bagi selesa balik.

Banyak dah benda yg perlu dilepaskan. Tak boleh suka hati joli sana sini beli baju & toys anak-anak. Memang dah tak boleh. Dah beberapa bulan aku cuba untuk manage balik my financial wisely. Dan berbulan tu juga aku gagal. Dah jadi habit beli sana sini. Ingat senang ke nak ubah sekelip mata? Belum masuk tengah bulan dah sengkek. Tgh bulan harapkan duit medical claim. Itupun kalau ada. Kalau takde melanguk la menghitung hari menunggu hari gaji. Sampai macam tu sekali. Tak sangka kena hadap situasi ni sekali lagi. 

Sekali lagi sebab dulu masa Naurah dah lahir gitu jugak. Nak manage balik expenses drp hidup berdua kepada bertiga. Now drp bertiga kepada berempat pulak. Cost of living sekarang kemain lagi naik mendadak. Usually orang yg dalam kategori pendapatan sederhana mcm aku & habi tak terasa sangat. But this time kami mmg sangat terasa huhuhu

Tragedi MH370 membuka mata aku yg terlalai dek duniawi. Tiba-tiba je kan masuk pasal tragedi ni. Ape kena mengena dengan  perbelanjaan bulanan keluarga aku pulak kan? Well, memang perbelanjaan tu akan problem entah sampai bila. Tapi masih lagi hidup kot. Syukur. Tak sampai tahap ikat perut lagi. Syukur jugak.

Kena mengenanya ialah bila aku membaca artikel tentang kehidupan akhir zaman. Aku yg menyerabutkan kepala otak aku adalah tentang kesusahan hidup di dunia. Sedangkan dunia ni bukanlah kekal selamanya. Kenapa perlu takut utk hidup susah? Memang sepatutnya kita ibu bapa dah ajar pd anak-anak tentang hidup susah. Aku dulu masa kecik kecik hidup susah jugak. Tak pernah merasa abah belikan toys & baju baru setiap bulan. Tapi tengok anak-anak aku. Diorang tak mintak pun. Tapi aku yg ajar mereka tentang kemewahan. Salah aku jugak kan.

Anak-anak yg pernah hidup susah ni mentaliti nya lain taw. Beza dgn anak-anak yg tak pernah rasa susah. Sebab pernah rasa susah, kita jadi orang yg lebih bersyukur bila dah besar. InsyaAllah kita akan jadi orang baik-baik je nanti. Begitulah pd fikiran aku.

Naurah dah pandai la meminta macam-macam. Hasil didikan aku jugak tu. So jgn nak salahkan anak sangat lah. Aku tgh nak muhasabah diri ni. Nak betulkan balik arah tuju hidup kat dunia ni spy kat akhirat sok aku takkan rasa susah sebab dapat masuk Syurga. How I wish. InsyaAllah.

Gaji yang baru dapat ni berazam taknak beli toys & baju baru utk anak-anak. Toys dah banyak & baju bajan pun banyak. Pakai jelah apa yang ada. Kita mulakan dengan langkah pertama ini ye. Adakah anak-anak aku akan sedih bila aku buat mcm ni? I dont think so. Aku je yang melebih-lebih sebenarnya. Habi pun dah tegur hari tu. Tq sayam for reminding your not so grateful wife ni =P

Manusia mmg mudah alpa. Lalai. Ampunkan aku ya Allah :"( Stop whining & hadapi dunia ni dengan penuh ketabahan. Bring it on!!!













Gambar sekitar Naurah warded di Nilai Medical Centre. Harap hari ni dah boleh discharge. Amin.









Popular Posts