Skip to main content

Umrah 2014 - Masjid Nabawi & Madinah

Maaf ye semua kalau update aku macam laju-laju je cerita. Kalau nak cerita panjang lebar macam takkan habis pulak rasanya. Nanti korang jugak yang boring baca hehe. So aku update scr ringkas & padat jelah ye. InsyaAllah, bagi yg belum pernah pergi kesana, dapatlah gambaran awal tentang keadaan kat sana nanti. Mudah-mudahan terbuka hati utk kesana. 

Semuanya bermula drp niat. Apa pun ibadah kita, Allah suruh mulakan dgn niat. Bila niat dah ada, kita usaha. Lepas usaha, tiba masanya akan sampai juga giliran kita. Kadang kita tak jangka pun kita dah dijemput. Tapi benda yang baik tak selalunya mendapat jalan yang mudah. Akan ada bbrp lagi ujian drp Allah utk kita. Kita kena kuat & tekad. Jgn mudah mengaku kalah. Kadang Allah nak bagi kita pahala lebih, so Dia uji lepas satu...satu. Apa pun kita niat buat amal ibadah hanya untuk Dia. Kita buktikan Dia adalah No. 1 dalam kehidupan kita. InsyaAllah akan nmpk jalan yang mudah =)

Ini baru Umrah. Aku dah diuji dengan pelbagai kesukaran. Teruskan bersangka baik pada-Nya. Ini salah satu pelajaran yang aku kutip sepanjang proses pergi ke rumah-Nya. Segala kemudahan & kesukaran, bersangka baik lah. Itu saja.

Akhirnya flight kami berlepas jam 3.20pagi & selama 8 jam lah kami bertapa di dalam perut kapal terbang. Ianya meletihkan mental & fizikal. Sampai nak makan pun rasa tak lalu sgt. Tapi kena makan jugak sbb perlu byk tenaga nak buat amal ibadah bila dah sampai nanti kan? =) Bila sampai sana, mmg yg di fikiran kita cuma nak pergi masjid solat jemaah & buat amalan yang lain. Fokus itu aje. Yang lain tu cuma sampingan je. Ianya berlaku secara automatik.

Bye-bye Hotel Boulevard & Midvalley =P

Kaki kanan aku menjejaki Tanah Haram Madinah yang nyaman pukul 7.30pagi waktu di sana. Bergenang air mata waktu tu. Ya Allah, akhirnya aku di jemput :"( Terima kasih ya Allah. Kami terus di bawa menaiki bas menuju ke hotel berdekatan dengan Masjid Nabawi. Selepas makan, aku & habi tidur dek keletihan perjalanan yang panjang & sedihnya rasa hati bila kami sama-sama terlepas solat Zohor berjemaah di Masjid Nabawi. Sememangnya ia bukan rezeki kami.


Tong tong berisi air zamzam yang sgt fresh rasanya. Beza dgn yg dibawa balik ke Msia

Subhanallah

Sentiasa penuh

Teringat kat anak-anak

Kejadian tu menguatkan azam aku utk lebih all out. Dan itulah yang aku lakukan dlm waktu yg sgt suntuk di Madinah. Malamnya kami dibawa oleh mutawif wanita Indonesia dlm misi utama Ziarah Dalam utk memasuki Raudhah iaitu taman Syurga di tapak rumah Nabi SAW. Malam itu saja peluang yg ada. Waktu masuk ke Raudhah bg wanita ada masa-masa tertentu tak spt bg org lelaki yang 24jam boleh masuk. Selain waktu malam, waktu pagi & tengahari juga dibuka. Tp waktunya agak singkat. Better buat lepas solat Isya' pd waktu malam.

Kami bergerak dlm kumpulan kecil lebih kurang pukul 10pm sampai di perkarangan masuk ke dalam ruangan Raudhah & pukul 11.30 malam baru berkesempatan menjejakkan kaki ke karpet hijau yang istimewa itu. Di situ terlalu sesak. Mula-mula aku menjangkakan memang takkan ada peluang utk bersolat sunat dlm keadaan begitu. So aku & Kak Som cuma berdoa sepantas-pantasnya memohon apa saja yg terlintas difikiran dalam keadaan berasak-asak.

Entah macam mana akhirnya spt ada ruang utk kami boleh bersujud dlm kesesakan & tolak menolak itu. Aku sempat buat solat sunat taubat je. Kemudian tolakan semakin hebat. Akhirnya aku berundur tp tak semena-mena mutawif Indonesia yang membawa kami ada depan kami & menghalang org yg berasak lantas menyuruh kami bersolat. Kami gunakan peluang yg ada & aku dpt buat solat taubat & hajat sekaligus. Alhamdulillah. Kemudian mutawif menerangkan bbrp tempat yg ada di Raudhah pd aku seorang personally. Dia tunjukkan mimbar Rasulullah & bbrp Tiang special yg ada di sekitar kawasan Raudhah. Lepas tu aku pun berundur dr karpet hijau dengan perasaan yg puas & terharu.

Menunggu giliran kami masuk ke Raudhah

Payung yang sgt indah

Jemaah dr Malaysia, Indonesi, Brunei & Singapore di kumpulkan

Semakin hampir

Atap Majid Nabawi yang boleh dibuka. Dpt menyaksikannya usai Solat Zohor. Subhanllah

Sayangnya ada jemaah Malaysia yang tidak mahu bersolat dlm keadaan berasak begitu. Mana mungkin kita dapat solat dengan tenang dlm ruangan yg sangat special begitu kan? Yang umat Islam seluruh dunia mendambakan utk solat sunat yg doanya makbul begitu. Wallahualam.

Masjid Nabawi merupakan masjid yang sangat indah binaannya. Hati terpaut dengan kecantikan milik Allah yang dipinjamkan pd umat manusia. Lebih-lebih lagi ada jasad Nabi SAW yang sangat kita kasihi di situ. Aku mohon mendapat syafaat drp Rasulullah SAW di akhirat kelak. InsyaAllah.

Masa berlalu dengan pantas. Paginya ada Ziarah Luar di sekitar Kota Madinah. Kami telah ke Masjid Quba', Jabal Uhud & ke ladang Kurma. Kat Masjid Quba' selipar aku hilang. Hehehe. Memang orang ambil sebab selipar Kak Som dlm kotak yang sama ada je kat situ. Hampir-hampir aku cilok selipar lain. Sebbaek ada companion yang bagus mcm Kak Som yg mengingatkan ttg dosa mengambil hak orang. So merasa la berstokin je berjalan ke kedai berdekatan beli selipar 5 riyal. Thanks Kak Som sbb ingatkan. Pdhal sblm pergi sana dah niat klu selipar hilang jgn ambil selipar org lain. Tapi bile dah jadi bebetol ada pulak niat tak baik nak cilok selipar org lain sbb malu nak berkaki ayam kesana kesini. Sabor jelah. Pengajaran tu. Nmpk sgt hati ni tak suci mana huhu.

If dari hotel kita ambil wudhu' & tak batal sampai solat sunat Tahiyatul Masjid di Majid Quba', pahalanya menyamai dengan melakukan 1 kali umrah. Wallahualam. 

Masjid Quba'
Jabal Uhud paling best. Kami semua 7 companions dr kampeni yg sama naik ke atas dgn gagahnya. Kemain posing masing-masing. Tak sangka yang paling gedempol dlm grup kecik ni pun dapat naik dgn bantuan suaminya hehehe. Kalau tergelincir hempap dia habis penyek kot. HAHA.

Bukit Uhud tidaklah tinggi mana. Tu yang ramai orang atasnya tu lah =)


Sempat saja suami isteri ni. Hehe. Untung dpt suami yg suka melayan =P


Turun bawah ramai orang berjual. Tak disyorkan sgt membeli sbb berhabuk


My great companion. Kak Som =)


Kami beli semua kurma utk di bawa balik ke Malaysia di ladang kurma inilah. Kat Mekah takde beli kurma dah kecuali yg fresh aku beli personally sbb terasa nak sgt mkn kurma masa kat sana. Belilah kurma fresh sebekas 10 riyal. Siap dpt bw balik Msia sikit masok dalam peti ais ^^

Kurma fresh yg disejuk beku

Rasanya mcm buah ciku yg rangup

Licin

Esoknya kami bergerak selepas Asar dr Madinah ke Bir Ali utk miqat Umrah yang pertama sebelum menuju ke Kota Mekah. Usai solat Zohor berjemaah di Masjid Nabawi, kami terus melaksanakan solat Asar scr Jamak Takdim. Kami tiba di Bir Ali ketika waktu Maghrib & melakukan Jamak Takdim Isya' sekali. Kami sampai ke Kota Mekah pukul 11.30malam, ambil wudhu' di bilik & terus menuju ke Kaabah utk tawaf umrah yg pertama.

Selamat tinggal ya Rasulullah. Selamat tinggal Masjid Nabawi. Walaupun masa disana sangat singkat, moga segala ibadah yang kami lakukan diterima Allah SWT. Amin.







Popular posts from this blog

JJCM Tempat Makan Best Di Batu Pahat (Last Day)

Memule kan aku memang dah tak larat sangat nak keluar lagi malam tu for dinner. Sakit pinggang dah datang. Itulah habuannya bila sopim kat Parkson tak hengat donia. Jalan banyak kemain lagi macamkan awak tu sihat sangat. Tapi benda dah jadi, nyesal pun tak guna. Bila tanya habi dia boleh tak keluar sorang tapaukan je? Kemain tarik muka pasal tahu kena beratur panjang kat Restoran Nasi Lemak Cik Chom yang viral tu. Ditambah pulak Nazif kata nak ikut Ayah. Haih...sabor jelah kite.
So kuatkan semangat, gagahkan diri bersiap and keluar semuanya. Sampai je memang tak pernah tak beratur orangnya. Lepas dapat meja, habi beratur & aku layan budak-budak. Dalam 40minit jugaklah nak sampai turn habi. 
Kami order 3 jenis lauk. Sotong King, Ikan Siakap & Ayam. Semuanya digoreng yer. Nasi lemaknya lembut & cukup rasa. Sambalnya kurang pedas tapi tak cukup perasa kat tekak aku. If tambah manis & masin sikit lagi baru power. Sotong King & Ayam cukup rasa. Sedap. Ikan siakap je ba…

Cari Bala

Nak cerita pasal lately addicted baca kisah seram kat Fiksyen Shasha end up sampai terbawak2 dalam mimpi pastu dah 2 malam kena tindih. Padan muka aku. So aku kena stop la kejap dari baca kisah2 dalam tu. Haihh...fikir2 balik baik aku baca buku Kisah Nabi ke baca terjemahan Al Quran ke kan. Hishh bongok betul lah diri sendiri ni haha. Baiklah, aku akan cuba utk insaf dalam hal ni. Moga Allah bg kekuatan. Amin.
Entah la sejak dulu2 mmg suka kisah2 misteri & seram ni. Tapi nak kata diri sendiri tu berani tidak juga. Aku declare diri aku biasa2 ajelah. Tak takut sangat, tak berani sangat. Tengah2. Orang kata begitulah sepatutnya diri kita ni kan dalam bab menghadapi kes2 begitu. Sebab walau ape pon kita kena takut Allah yang No.1 sekali. Depa pun makhluk Allah jugak. Allah yg ciptakan depa sebegitu rupa. Jadi kelebihan yg depa ada bab menakut2kan kita ni janganlah kita terlalu taksub sangat sampai tak ingat akan kuasa Allah yang lagi hebat itu.
Dulu2 masa aku masih dalam zaman jahil…

Cabaran

Dah agak lama tak timbang berat badan sebab cuak terlalu banyak sangat mencicipi makanan tak sihat & portion terlebih terkurang sana sini. Pagi tadi kuatkan semangat & redho jelah bile tengok angka penimbang tu. Sendiri salah, terima ajelah hakikat kan? To my surprise ada juga penurunan walaupun ciput huhuhu. I loike sangat. Pasal dah prepare diri for the bad, tetibe nampak good, happy terus mood kita pagi hari yang sejuk ni. So just continue with the routine. Berharap sangat bulan 2 nanti kuat balik utk jaga makan macam masa bulan 12 ritu. Sebab dah tak sabar nak tengok angka kat depan tu berubah buat kali ke-2 ^__^
Self confidence level bila pakai baju pun makin tinggi walau belum dapat berat badan yg ideal. Sebab kita tau kita sedang buat sesuatu kepada masalah yang kita ada. Overall I can say that life is good for me at the moment. Segala puji bagi Allah yang menunjukkan jalan kepada permasalahan yang seakan tak berkesudahan buat diri aku sebelum ini.
Kiddos pun doing goo…