Cuba Ubah Cara Pemakanan

Aku sebenarnya dalam proses try & error dalam mengubah cara pemakanan dalam kehiduapan seharian. Nak cari jadual pemakanan yang paling sesuai utk badan aku. Yang aku takkan rasa stressed macam buat diet biasa tu. Aku rasa ini lah cara paling terbaik utk diri aku utk kawal berat badan dari terus mencanak naik & secara tak lansung dapat mengawal tekanan darah tinggi yg sedia ada.

Change your eating lifestyle. Bukan senang nak buat seperti menulisnya.

Masalah aku yang utama, bila ambil produk & amalkan diet apa-apa pun, sokmo tak konsisten. Mesti sekejap je and lepas tu makan secara tak terkawal semula. End up berat badan naik turun macam yo-yo. Pulak jenis yang cepat puas hati bila dah ada penurunan sikit. Dah puas hati, cepat lupa diri. Makan balik macam gajoh sampai badan pun menggajah semula. Pi mai pi mai tang tu jugak lah dia. Aptb.

Jenuh aku fikir macam manalah nak atasi masalah pemakanan aku ni. Akhirnya aku cuba cara ini jelah. Tanpa produk & diet ketat. Tapi dengan cara mengawal pemakanan. Kena train perut makan sedikit jangan gelojoh & tamak haloba.

Aku perhatikan habi. Badan maintain aje. If naik pun, kejap je turun bila jumpa bulan Ramadhan. Pemakanan dia jenis berjadual. Tak macam aku yang makan tak mengira masa. Asyik nak mengunyah aje kejenya. Habi jarang sangat makan di waktu senggang dalam jadual makan dia. Maksud aku antara breakfast & lunch or lunch, tea time & dinner. Kuantiti makan dia pun sederhana je. Aku pulak kdg skip breakfast pastu lunch makan macam gajah portion nya. 

Habi jadi mcm tu sebab mak ayah dia train dr kecil makan mcm tu. While parents aku pulak mmg kami makan tak mengira masa. Senang kata takde jadual. Dari kecil aku mmg tak biasa breakfast. Tapi itulah....perut kita masa kecik manakan sama dengan perut kita masa dah besar. Nak train jadi manusia berjadual mcm habi bukan pkr yang mudah bg aku. Pulak jenis mmg suka makan.

Dalam siblings aku, bukan aku je yang ada masalah dalam mengawal berat badan ni. Yang kurus & maintain cuma 2 orang je dah 7 beradik. Yang selebihnya semua struggle nak mengawal berat badan ni. Maybe gen keluarga jugak kot. Hehe. Yang ikut gen abah cuma 2 orang je. Yang lain semua berat ke mak. So gedempol gini lah jadinya.

Takpelah. Masih belum terlambat utk ubah cara pemakanan. InsyaAllah akan jumpa juga cara yang paling sesuai utk kekal sihat & bertenaga. Kena positive ajelah. Never give up!




Sedap hoiii. Dah lama tak makan kat Manhattan Fish Market. 2 pan besar, licin 4 orang hadap hohoho. Adik beradik pemakan gini lah dia.


Baik pulak nak duduk dlm buggy

Polis trafik kena la kurus mwehehe. Yg baju hitam tu student haha

Memula senyum lebar. Ada orang lain pandang, terus muka mcm ni -.-"

MFM Alamanda. Aircond out. Panas. Kipas tak membantu sgt.







Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat