Skip to main content

Gambar Umrah Yang Belum Dilihat

Semenjak dua menjak tiga menjak empat menjak ni, tetibe aku takde idea nak merapu. Makanya aku mengimbas kenangan lama jelah masa pergi Umrah bulan 4 hari tu pasal ada gambar yang baru di transfer dari camera Nikon dalam pc ni. Gambar entry lama dulu tu semuanya dari henfon je. So adalah beberapa gambar baru yang belum pernah korang tengok masa kat sana.

Alahai....rindunyalah nak kesana. Badan aku ni kan berat. Selalunya kalau jalan banyak-banyak memang cepat panchit. Kaki tak kuat nak membawak badan ke hulu ke hilir. Masa kat sana memang kita takkan boleh lari dari berjalan dengan banyaknya. Menyedari kekurangan diri, aku bertawakkal pada Allah moga Dia kasihankan diri aku & bagi kekuatan lebih bab berjalan tu. Syukurlah atas kehendak diri yang kuat & tentu sekali bantuan Allah, aku berjaya jugak keep up with the pace of the others. Menyusahkan habi sikit aje masa Umrah ke-3 sebab masa tu tapak kaki masa pijak lantai pun dah macam dicucuk sejuta jarum sakitnya huhu.

Menyusahkan tu takdelah sampai suruh habi mendukung aku pulak. Hahaha. Macam la dia kuat pon. Mau terlentang terbalik woiii kahkahhh. Aku cuma suruh dia slow down masa saie tu jer. Jalan relax-relax tak payah nak terkejar sangat. Mengimbas pulak kenangan masa jadi pengantin dulu bwahaha =P


Inilah kapal terbang yang membawa kami dari bumi Malaysia ke Tanah Arab dengan selamat. Bangun tido makan toilet itu ajelah kerjanya menunggu masa utk mendarat. Letih badan dalam perjalanan yang panjang tu.




Kalau tak salah aku ni Masjid Qiblatain. Kat sinilah Rasulullah SAW solat yang pada mulanya berkiblatkan Masjidil Aqsa menukar arah kepada mengadap Masjidil Haram. Ditengah solat, turun wahyu dari Allah dari Surah al Baqarah ayat 144 ertinya :

“Sungguh Kami (sering) melihat mukamu menengadah ke langit, maka sungguh Kami akan memalingkan kamu ke kiblat yang kamu sukai. Palingkanlah mukamu ke arah Masjidil Haram. Dan di mana saja kamu berada, palingkanlah mukamu ke arahnya. Dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberi Alkitab (Taurat dan Injil) memang mengetahui, bahwa berpaling ke Masjidil Haram itu adalah benar dari Tuhannya; dan Allah sekali-kali tidak lengah dari apa yang mereka kerjakan.




Dalam bahasa melayu pun ada. Tak perlu risau :) Ini di perkuburan pejuang syahid sewaktu Perang Uhud. Berdepan saje dengan Bukit Uhud. Sebak bila berada kat sini sebab membayangkan ramai sahabat Rasulullah SAW yang syahid dek kerana ada segelintir pejuang Islam yang tergoda dgn harta rampasan perang sedangkan Rasulullah dah pesan jangan turun dari bukit sehingga di beri arahan. Ada pelajarannya di situ.

Pernah sewaktu berlaku banjir besar dahulu, ada kubur yang terbongkar keluar dan dapat dilihat jasad yang masih elok sempurna sedangkan sudah terkubur beribu tahun lamanya. Allahu Akbar.


Berlatar belakangkan Masjidil Haram. Kalau banyak duit, aku pun nak duduk hotel ni hehehe. Melihat Kaabah je dah dapat pahala taw. View macam ni sape yg taknak? Tengok Kaabah sampai tertidur pun takkan jemu.


Kat sana, dalam otak kita 24jam fokus fikir utk ke Masjidil Haram. Nak beribadat banya-banyak yang terdaya. Kat Malaysia kita sibuk dengan kehidupan kerja & anak-anak. Nikmat yang Allah bagi masa kat sana, pergunakan lah sebaiknya. Ianya semacam menebus waktu-waktu yang lampau kita tak dapat beribadah sepuasnya.




Allahu...bila nampak pokok-pokok subur menghijau begini di Kota Mekah, aku teringat akan hadis Rasulullah SAW tentang tanda-tanda hari Kiamat. Tidak akan berlakunya kiamat sehingga tanah Arab yang tandus & tanahnya kering kontang itu menjadi subur dengan air sungai yang mengalir dan tanaman subur menghijau. Subhanallah.

Telah diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah S.A.W pernah bersabda : 

“Kiamat tidak akan bermula sehingga tanah Arab sekali lagi akan menjadi padang rumput dan sungai. ”

[Diriwayatkan oleh Muslim (157)]

Disana di sekeliling batang pokok tu tanahnya di korek bagi jadi mcm tempat takung air. So ada saliran air yang selalu memenuhi takungan tu. Sebab itulah pokok boleh hidup subur menghijau. Kalau takde sistem macam tu, tanah kering kontang macam mana pokok nak hidup subur kan?


 Inilah Jabal (bukit) Rahmah.



Ecehhh. Gambor ni masa kat Jabal Rahmah. Tempat pertemuan semula Nabi Adam & Hawa setelah keduanya di usir dari Syurga oleh Allah SWT. Kat sini kita berdoa suami isteri mengadap ke Kiblat yakni Kaabah yer bukan mengadap Jabal Rahmah tu. Doalah moga hubungan suami isteri tu kekal hingga ke Syurga. Kasih sayang tu sentiasa subur dalam hati masing-masing. Apa yang terlintas, kita doa. Ada yang naik ke bukit bersolat sunat apa entah. Jemaah Malaysia selalunya tak buat pun sebab takde istimewa apa pun. Aku pun tak naik ke atas bukit. Lepak bawah je berdoa seikhlas hati dengan habi. Ada yang mengarut tu dok tulis nama dgn pasangan atas batu kat atas bukit tu. Macam-macam ragam.

Ya Allah, rindunya utk ke sana lagi :"(








Popular posts from this blog

JJCM Tempat Makan Best Di Batu Pahat (Last Day)

Memule kan aku memang dah tak larat sangat nak keluar lagi malam tu for dinner. Sakit pinggang dah datang. Itulah habuannya bila sopim kat Parkson tak hengat donia. Jalan banyak kemain lagi macamkan awak tu sihat sangat. Tapi benda dah jadi, nyesal pun tak guna. Bila tanya habi dia boleh tak keluar sorang tapaukan je? Kemain tarik muka pasal tahu kena beratur panjang kat Restoran Nasi Lemak Cik Chom yang viral tu. Ditambah pulak Nazif kata nak ikut Ayah. Haih...sabor jelah kite.
So kuatkan semangat, gagahkan diri bersiap and keluar semuanya. Sampai je memang tak pernah tak beratur orangnya. Lepas dapat meja, habi beratur & aku layan budak-budak. Dalam 40minit jugaklah nak sampai turn habi. 
Kami order 3 jenis lauk. Sotong King, Ikan Siakap & Ayam. Semuanya digoreng yer. Nasi lemaknya lembut & cukup rasa. Sambalnya kurang pedas tapi tak cukup perasa kat tekak aku. If tambah manis & masin sikit lagi baru power. Sotong King & Ayam cukup rasa. Sedap. Ikan siakap je ba…

Cari Bala

Nak cerita pasal lately addicted baca kisah seram kat Fiksyen Shasha end up sampai terbawak2 dalam mimpi pastu dah 2 malam kena tindih. Padan muka aku. So aku kena stop la kejap dari baca kisah2 dalam tu. Haihh...fikir2 balik baik aku baca buku Kisah Nabi ke baca terjemahan Al Quran ke kan. Hishh bongok betul lah diri sendiri ni haha. Baiklah, aku akan cuba utk insaf dalam hal ni. Moga Allah bg kekuatan. Amin.
Entah la sejak dulu2 mmg suka kisah2 misteri & seram ni. Tapi nak kata diri sendiri tu berani tidak juga. Aku declare diri aku biasa2 ajelah. Tak takut sangat, tak berani sangat. Tengah2. Orang kata begitulah sepatutnya diri kita ni kan dalam bab menghadapi kes2 begitu. Sebab walau ape pon kita kena takut Allah yang No.1 sekali. Depa pun makhluk Allah jugak. Allah yg ciptakan depa sebegitu rupa. Jadi kelebihan yg depa ada bab menakut2kan kita ni janganlah kita terlalu taksub sangat sampai tak ingat akan kuasa Allah yang lagi hebat itu.
Dulu2 masa aku masih dalam zaman jahil…

Cabaran

Dah agak lama tak timbang berat badan sebab cuak terlalu banyak sangat mencicipi makanan tak sihat & portion terlebih terkurang sana sini. Pagi tadi kuatkan semangat & redho jelah bile tengok angka penimbang tu. Sendiri salah, terima ajelah hakikat kan? To my surprise ada juga penurunan walaupun ciput huhuhu. I loike sangat. Pasal dah prepare diri for the bad, tetibe nampak good, happy terus mood kita pagi hari yang sejuk ni. So just continue with the routine. Berharap sangat bulan 2 nanti kuat balik utk jaga makan macam masa bulan 12 ritu. Sebab dah tak sabar nak tengok angka kat depan tu berubah buat kali ke-2 ^__^
Self confidence level bila pakai baju pun makin tinggi walau belum dapat berat badan yg ideal. Sebab kita tau kita sedang buat sesuatu kepada masalah yang kita ada. Overall I can say that life is good for me at the moment. Segala puji bagi Allah yang menunjukkan jalan kepada permasalahan yang seakan tak berkesudahan buat diri aku sebelum ini.
Kiddos pun doing goo…