Homework With Naurah

Ahhaa...lama tak get back pasal doing her homework at nights kan? My new routine for 2015. Which I got excited back at 2014 tapi bila dah tiba masanya jadi singa mengajar anak. Hahaha. Memang dah diteka kesabaranku akan tercabar. Memang takde bakat jadi pendidik kot aku ni. Tapi orang kata selalunya ajar anak orang lain okay je. Ajar anak sendiri ni yang tak semua ibu bapa boleh buat. Garang dia lain macam bila dengan anak ni. Cepat naik angin pun yer. Kenapa eyh?

Even teachers Naurah kat kindy semua kata she's a hardworking student & quite clever, aku macam tak percaya pasal aku tak nampak semua tu bila mengajar dia. So ada rasa macam kecewa. Agaknya teachers saja cakap yang elok-elok kot utk dia. Sampai camtu sekali aku berprasangka. Dahsyat tak?

Lepas tu aku imbas balik kenangan masa aku kecik. Kemudian terfikir jugak genes yang datang dari habi. Well....hahahaha. Bad genes. Bad genes. Aku pun ada, habi pun ada. But after all we both graduate with degree kan? Not bad lah kan even ada cabaran lebih sikit drp orang lain. Aihh...why are you so stressed up on 5 years old kid? Its only kindergarten for God sake!

Being a mother kan. Yang dah ada anak mesti faham. Yang takde anak jangan nak mengata sangat. Sok awak dah ada baru tahu =P

Dah sebulan lebih mengajar Naurah almost every nights. Last night I suddenly realized that she's not so bad in her studying. Agaknya dia pun dah lali dengar jeritan aku bila dia slow. Takde dah merajuk mengadu pada habi macam masa awal-awal dulu. Sampai aku rasa bersalah bila memikirkan adakah aku dah berlaku salah pada dia.

Dia dah faham kot kenapa aku marah. Its my method of teaching. Its natural. Takde ambil kursus ke apa kan. Ajar dia sebab tanggung jawab aku sebagai ibu je. And I want her to be the best that she can. I keep on repeating teaching her until I get satisfied that she understand it good enough. 

Makin lama dia makin cepat tangkap. Makin lama dia dah tak buat any excuse to end the homework asap. Mengajar Naurah setiap malam bukan lagi tugas yang sukar bagi aku. In fact I kind of enjoying it. Dan aku dah boleh bagi pujian dengan ikhlas when she's doing good. Nampaknya dia makin cekap & cepat tangkap. I am all happy.

Buku membaca dah khatam yang pertama. Now dah masuk buku kedua. Not bad eyh! Tetiba aku pun excited nak ajar dia supaya cepat masuk buku yang seterusnya. Dia pun suka je aku ajar cepat dari yang teacher suruh ulangkaji. Tak pernah lagi mengeluh bila aku suruh ulang.

I'm proud of you Naurah ;) And I guessed our bonding is getting good through this homework session. Alhamdulillah.








Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat