Meminta Hanya Pada Allah

Tak ada sesiapa pun kat dunia ni yang tahu pengakhiran hidupnya bagaimana. Allah yang maha Perkasa saje yang tahu. Ya Allah, berikanlah aku pengakhiran hidup yang baik. Kau telah lahirkan aku ke dunia dari mak & abah yang beragama Islam. Satu nikmat yang tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata. Aku rasa amat beruntung kerana dilahirkan sebagai orang Islam. Kalau saja dilahirkan oleh ibu bapa yang kafir, belum tentu lagi aku akan mengenal agama Allah ini. Terima kasih Allah diatas nikmat yang pertamanya kelahiran aku di dunia Mu ini.

Being a human yang serba lemah, kita selalu take it for granted nikmat yang pada kita telah pun dikurniakan. Being a muslim, I am not the so good one. Biasa-biasa saje. Tapi Alhamdulillah yang telah mengurniakan keinginan utk cuba menjadi hambaNya yg lebih baik pada masa-masa tertentu. Bila rasa diri sudah terpesong jauh, hati berasa tidak aman. So I need to do something about it.

Dengarlah ceramah agama. Dengarkan bacaan ayat al Quran yang indah. Bacalah tafsir al Quran spy dapat menginsafi diri dengan merenung jauh ayat-ayat dari Sang Pencipta. Dengan harapan ia dapat melembutkan hati yang semakin keras dek kelalaian duniawi dan hawa nafsu diri sendiri.

Ya Allah, telah Engkau hidupkan aku dalam iman yang sedikit ini. Peliharalah ia hingga ke akhir nyawaku ya Tuhan. Matikanlah aku juga dalam keadaan beriman kepadaMu. Kasihanilah diriku ya Allah.

Janganlah Kau berikan pengakhiran hidupku yang buruk. Jangan jadikan kuburku nanti lobang-lobang ke neraka. Jadikanlah ia lobang menuju ke Syurga Mu walau ia merupakan tingkat Syurga yang paling rendah utk hambaMu yang hina ini.

Kata Habib Ali Zaenal, mintalah kepada Allah walaupun hanya sebungkus garam.

Pada aku kata-kata ini besar maknanya. Betapa tawakkalnya kita kepada Allah dengan meminta setiap sesuatu yg ada di dunia ini pun meminta kepada yang telah menjadikan kita. Yang memiliki langit & bumi serta angkasaraya.


Bukan hanya kita minta yang besar-besar kepadaNya. Yang kecil itu pun tiada salah. Konsep meminta hanya pd Allah itu yang perlu kita perluaskan.

Hingga ke hari ini Allah belum mengizinkan aku utk menghafal surah Al-Kahfi. Surah yang perlu dihafal beberapa ayat drpdnya utk kita berlindung drp fitnah dajjal. Ya Allah, berikan kekuatan kepadaku untuk menghafalnya. Hanya kepadaMu aku memohon. Dunia ini semakin menakutkan. Semakin mengingatkan aku tentang datangnya dajjal yang membawa fitnah yang besar kepada penduduk dunia. Bantulah aku ya Allah.....



 




Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat