Azam

Aku tabik pada orang yang Allah bagi lebih rezekinya tapi masih mahukan hidup yang sederhana & seadanya. Contohnya dia mampu pakai kereta Ferrari, tapi dia choose untuk pakai Toyota je. Dia mampu pergi bercuti luar negara setiap bulan, tapi dia cuma bercuti di dalam negara je.

Aku membandingkan situasi aku dengan mereka yang begitu. Wahh, nampaknya hidup aku lagi best drp diorang. Betulkah? Perlukah ada rasa bangga dapat hidup lebih senang drp orang yang sebenarnya lebih senang drp kita?

Allah ya Allah, rasanya aku pun perlu membuat beberapa perubahan dalam kehidupan. Apatah lagi dengan keadaan ekonomi Malaysia yang tak menentu ni. Berbelanja hanya yang perlu. Sudah sudahlah dengan kehidupan yang sebelum ni. Sekarang masa untuk menyimpan dan buat persediaan utk masa-masa yang lebih sukar in future.

Ya, inilah azam baru aku. Tak perlu tunggu hari dan tarikh tertentu untuk merealisasikan azam. Aku kena lebih bijak menguruskan gaji yang diterima setiap bulan. Dan juga perlu mengubah drp simpanan wang kepada simpanan emas. Terkesan sungguh dengan keadaan ekonomi di Greece baru-baru ni. Bilamana wang sudah tiada nilainya, hanya emas yang mampu membantu.

Syukurlah dalam pada berhabis banyak utk rawatan kesihatan keluarga yang sedang diuji, dapat juga memberi pada mak & abah. Bila dah berniat, tetap kena bagi walau macam mana runcingnya keadaan kita sebelum tu. Yakin pada rezeki drp Allah. Masa sempit, lebihkan bersedekah pada yang memerlukan. Sikit pun tak apa. Banyak yang aku belajar bila diuji.

Hidup ni cuma ada 2 pilihan. Samada kita nak give up, merintih, mengeluh yang pastinya takkan mendatangkan hasil apa-apa. Atau kita bangkit, cari penyelesaian, usaha & berfikir utk keluar drp cabaran yang diberi. Aku pilih utk sentiasa positif & teruskan berdoa.

Pada siapa lagi kita nak meminta selain drp Allah? Dia lah titik noktahnya.

Alhamdulillah, the kids are getting better. SABAR.



I really missed the good old days.







Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat