Karenah Naurah & Nazif

Haih...dah mula dah aku asyik fikir nak berhenti kerja. Biasalah dalam setahun tu 2/3 kali mesti berkobar rasa nak berhenti makan gaji. Semuanya sebab nak spend more time with anak-anak. Rasa macam apalah maknanya hidup tak dapat membesarkan anak-anak didepan mata sendiri for almost 24 hours. Gittew. Walaupun aku ni bukanlah mak yang penyayang mana, tapi deep in my heart ni ada taman rama-rama OK hahaha. Jenis sayang sangat tapi tak reti nak tunjuk.

Dgn Naurah skrg asyik la bergaduh itu ini. Itu budak sudah banyak pandai melawan cakap ibunya ni. Maklom la dah 6 tahun kan. Geram betul aku kalau malam-malam disuruh buat homework kindy kemain lagi liat. Baru bukak buku Iqra' air mata dah sebaldi. Belum aku start menyinga lagi tu kehkehh. Kalau tengok youtube tutorial make up bukan main lagi ko ralit kan? Soh bukak buku terus muka macam cencurut tersepit.

Pagi-pagi pulak kalau disuruh bangun tidur & mandi kemain terhegeh-hegeh. Aku siap mandi, solat, pam susu  bagai pun belum tentu dia dah gerak. Bikin amarah je pagi-pagi. Belum lagi bab melangut dalam bilik air pulak. Ya Allah, berikanlah aku kesabaran para Nabi dalam mendidik anak-anak. Kalau boleh aku pun malas nak jerit pekik kat anak2. Tapi selalunya bila kena jerit barulah nak bergeraknya. Guane???

Semuanya macam roda. Dulu masa kecik-kecik mak yg kena sabar dengan aku peel ntah hape2. Now turn aku pulak hadap anak-anak serupa mcm aku masa kecik dulu. Kehkeh.

Belum aku cerita pasal Nazif lagi. Yang no.2 ni lagi la mencabar kesabaran. Aku punya marah tu sampai kena la sedas dua betis budak tu dgn tamparan tgn aku ni. Lagi ditegah, lagi dibuat. Penyakat no.1 itu budak. Dah la asyik nak ikut kepala dia aje. Semua benda nak buat sendiri tapi tak reti or salah. Anak no.2 ni memang lain drp yg lain. Kalau kita keras dgn dia, dia lagi keras. Kena main psikologi skek. Tu pon kdg menjadi kdg tidak.

Yang no.3 sok tak taulah gane lak gaye personaliti dia. Kite tunggu jelah yer....

Anak kecik2 lagi ginilah kan kite. Dah besor sok lain pulak masalahnya. Aku harap deme semua sok asal baik akhlak budi pekerti, taat perintah agama, cukup baik dah. Takdelah nak harap deme jd doktor ke engineer ke baru nak rasa happy. Kerja apa tak kisah asal halal & tak menyusahkan hidup orang lain. Boleh berdiri atas tapak kaki sendiri. InsyaAllah kalau agama molek, yg lain akan menyusul molek sama.






Yang pelik tu kan, habi boleh lagi cool dengan peel budak-budak ni. Adela nampak tegas skek dia sejak budak-budak dah besar & makin menakal ni. Tapi takdelah segarang aku lagi hehehe. Canelah habi boleh sabar eyh? Aku kena lebih sabar nampaknya ni. Mana boleh kalah dengan habi =P



Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat