Oat Itu Sedap Bila...

Di campur dengan yogurt, buah & susu low fat. Itulah sambungan kepada ayat tajuk entry hari ni hewhew. Takat ni aku tak kuat lagi nak guna yogurt plain. Aku guna greek yogurt berperisa. Takat ni dah try stoberi & peach. Siap ada buahnya sekali dalam tu. Mau tak sedap jadinya overnight oat aku haha. Susu low fat memang aku suka so takde masalah nak ambil yang plain. Hari tu masa first time buat salah beli yg perisa stoberi, mencanak gula kalau buat reading gaknye kahkah. This week aku stick dengan yogurt berperisa (yogurt plain yg healthy sangat masam..euww) cuma susu je takde perisa. Buah aku tak letak dah pasal dalam yogurt dah ada buah ehhee. Still boleh diterima tekak. Itu pucuk pangkalnya nak breakfast healthy ni. Idokler healthy sgt psl yogurt berperisa tu kan, but at least oat tu akhirnya masuk dalam perut. Sebelum ni toksey sangat oat xtau nak makan mcm mane yg sedap ditekak.

Masa pregy Nadim nak makan oat sampai sudah tak buat pape pun last2 masuk semut seplastic besar oat. Sedih je terpaksa la buang. Recently beli oat organic baru kat Jaya Grocer plastic kecik je. Serik dah beli yg besar2 huhu. Oat from Australia tp murah je tak sampai RM10 pun dalam 500gram gitu.

Bak kata Dr. Zubaidi, healthy eating tak semestinya tak sedap. We have to make it tasty in order to stick to it in a continuous period. Kalau diet tak sedap, rasa memaksa diri, kejap jelah diet ko tu hahaha. Boring kalu, makan la balik macam2. Tak sihat balik lah kau. Padan muka. At the moment aku masih tak strict lagi macam diet healthy masa pregnant Nadim. Entah bila la nak kuat balik semangat ni. Just slowly apply makanan yg mudah disediakan macam overnight oat ni for breakfast. Lunch most  of the time aku skip. But if lapar, makan kat cafe ratah lauk & sayur je tak ambil nasi or mee. Malam ni yang masih masalah sebab tak sempat masak, so tapau foods kat kedai yang mostly mmg tak healthy lansung.

Masih memikirkan menu sihat yang boleh buat sendiri dlm masa yg pantas like salad & hard boiled egg. Yang pasti kena mengenyangkan lah. Tak pun mencicipi je foods anak2 or habi. Kena fikir dengan lebih mendalam lagi pasal dinner ni. Kang tak cukup makan, effect pulak susu badan nak bagi Nadim ni. Ohh tidaaaakkkkk. At least for 6 months anak2 aku semuanya memang aku fokus utk bagi susu badan. Nak bagi kuat daya imunisasi melawan penyakit tu. 6 bulan pertama bagi baby mmg sangat kritikal bagi aku. Dah boleh makan sok takpe sangat dah. Another 3 months utk berkerja kuat mengepam susu demi anak. Gambate ne!


Nah gambor cilok gugel je. Nice kan? Tapi aku x rajin lew nak masok botol2 gini. Buat dalam tupperware biasa tu je. Harap turunlah kolestrol dalam badan ni haaa...







Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat