Kerja Sekolah Banyak

Ni aku nak membebel pasal Naurah pulak. Sekejap je dah masuk bulan 3. Dah nak masuk  bulan 4 dah pun. Cepat kan masa berlalu skrg? Korang tak takut ke? Huhuhu. If you know what I mean lah kan. I hope you do. So awal bulan ritu Naurah ada Ujian Prestasi 1 since masuk Darjah 1 kat SRAIST. Ape yang boleh aku simpulkan dalam masa beberapa bulan ni ialah aku agak tak setuju bab Naurah hari-hari ade homework yg aku rasa macam banyak naw utk budak seusia dia.

Aku pun stress sebab kena marah-marah anak, paksa dia siapkan homework tetiap malam. Geram, kesian semuanya bercampur aduk aku rasakan. Tak sure Naurah yang lembab sangat menulis ke, atau Cikgu yang bagi banyak sangat homework. Aku yg over sangat kesian ke anak ke. Haihh..entahlah. Tapi yang pastinya aku STRESS. I hate this feeling.

Then aku berfikir dengan tenang. Aku cuba cari penyelesaian. Ya Allah, kenapalah budak sekolah kena hadap semua stress belajar ni? Perlu ke belajar utk jadi budak yang pandai? Bagus sangat ke jadi budak pandai? Penting sangat ke? Bila aku fikir balik apa sebenarnya yg aku nak utk anak-anak, aku rasa aku dah silap bila memaksa Naurah belajar setiap malam buat homework. Aku rasa aku terikut2 sangat dengan wajib siapkan homework at the same time aku lukakan hati anak sendiri. Is that really what I want?

Aku cuba cari kaedah utk buat Naurah rasa suka belajar. Suka buat homework. I am still trying to do that at the moment. Aku kena main psikologi sikit bab ni dengan dia. Maklumlah ini anak pertama kan masuk sekolah rendah. Aku pun tak tau lagi macam mane aku nak handle benda ni semua. Masih lagi belajar. Dan aku taknak sampai anak benci dengan aku sebab hal sekolah ni je. Tak berbaloi langsung.

Berbalik pd persoalan apa yang aku nak sebenarnya dari anak-anak kat atas tadi. Secara amnya aku nak anak-anak aku jadi anak-anak yang baik kelakuannya. Yang follow ajaran Islam. Yang suka solat, yang suka mengaji, yang suka berbaik dengan semua orang. Haihh...asal dapat ini sudahlah. Aku tak perlu pun anak yang nanti dah besar ada jawatan tinggi & duit banyak. Itu depends on rezeki dia lah. Tapi asal jadi anak yg baik, soleh solehah InsyaAllah cukup dah bagi aku. Dunia je kot. Tak payahlah dikejarkan sangat. Itulah kesimpulan yang datang drp hati aku sendiri.

Naurah, asal awak boleh membaca, menulis, mengira sbg ilmu didunia ni Ibu puas hati dah. Cuma Ibu nak awal lebih sikit bab agama tu. Rajin solat, suka mengaji, berbaik dengan adik2, dengar cakap Ibu Ayah. Ibu tak demand mana pun nak. Ibu nak awak enjoy your childhood. Ibu tak suka nak marah2 awak selalu bab sekolah. Ibu sayang awak, Harap awak faham yg Ibu pun masih dlm proses menyesuaikan diri dengan rutin kita semua sekarang. Ibu akan cari jalan utk buat awak suka belajar & bersekolah. InsyaAllah.



Naurah memang kakak yang baik. Situasi sebenar rumah anak 3 KAHKAH. Whateverrrr. Dah immune =P





Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat