Jiwa Yang Tenang

Langit pagi nie indah sgt sgt sgt, Subhanallah. Terasa diri ini kerdil dlm pd aku lihat pemandangan langit yg indah time drive, aku mendengar alunan Kalam Allah. Then teringat pula keindahan di Syurga kelak yg lagi berganda2 dr yg ada di dunia nie. Itulah yg aku impikan & sdg cuba kejarkan, Insyallah. Aku mohon bantuan Allah utk sentiasa memimpin aku pd jalan ini. Jalan yg di janjikan bahagia di dunia & di akhirat, amin.

Aku fikir2 mcm mane kiranya aku berpaling semula dr jalan ini ke jln yg dulu. Boleh ke aku buat mcm tue? Di sinilah hati memainkan peranannya. Kalau hati aku berkehendak utk berpaling, maka dgn izin Allah aku pasti akn berpaling juga. Dan sekiranya hati aku kuat utk mengatakan tidak, maka Allah pn pasti akn mengabulkannya juga. Aku teringat satu surah dlm Al-Quran yg menyatakan Allah tidak akn memalingkn kembali org yg sudah di berinya hidayah & petunjuk melainkan org itu sendiri yg memalingkan dirinya. Buat aku teringat pd Faizal Tahir yg dulu kump.nasyid Mirwana yg skrg ntah jd mcm hape ntah. Entah apa niat dia dulu masuk kump. nasyid, wallahualam. Klu utk tujuan perjuangan dakwah utk mengajak umat Islam kembali pd jalan Allah ( Allah beri hidayah), bermakna dia telah memalingkn hatinya sendiri ke jln syaitan. Dan klu niat mmg nk tunjuk bakat or yg lain2, meaning hati dia tak ikhlas & sememangnya dia lebih tertarik utk je jln syaitan, jalan maksiat. Nauzubillahiminzalik.

Aku kagum dgn iman & takwa org kulit hitam kat Boston, US yg menerima 'cahaya' dr Allah SWT utk memeluk agama Islam. Krn diorang mmg mendapt nuur, maka diorang sungguh2 mencari makna menjadi muslim yg sbnr2nya. Diorang utamakn tauhid pd Allah & beramal dgnnya. Pakaian diorang mcm biasa jer, pakai cap, baju shirt, kemeja etc tp bila di ajak berbincang ttg Islam, dpt aku rasa hati diorang bkn kosong tp berisi. Org kafir yg masuk Islam bkn krn Allah takkan dpt cakap mcm yg diorang ckp tue. Sama jgk mcm Nazrey Raihan yg dulu Kristian. Aku yakin dia juga atr org yg Allah berikn nuur melihat pd perjuangan dakwah dia melalui nasyid & now dh tarik diri dr Raihan, bergerak solo plus buat dakwah. Inilah yg dikatakan org yg betul2 menerima hidayah & petunjuk dr Allah. Org2 yg masuk Islam krn nafsu (nak nikah), kbnykknya kita blh tgk dr gaya hidup diorang yg tak berubah lansung even masa kafir or dh muslim. Aku tgk kt Msia nie byk yg mcm nie..hmm...

Sepul tak balas lg emel aku yg last. Aku nak tahu keadaan dia skrg mcm mane. Dah bertaubat or hati masih di azab Allah. Bila dia tak balas emel aku, aku terbayang yg -ve. astaghfirullahalazim. Teringat lg mimpi buruk aku ttg dia masih spt dulu. Aku sedih klu dia masih lalai & leka. Kasihan org2 yg lalai & leka krn api Neraka di akhirat sdg menunggu mrk. Nauzubillahiminzalik. Serasa tak sggup aku nk biarkn dia terus mcm tue tp aku nekad utk tak emel dia if dia tak reply emel aku tue. Aku mmg kena tahu keadaan dia mcm mana dulu, baru aku blh tentukan ttg apa yg aku nk smpikn. Kalau blm bertaubat, nak suruh bertaubat dulu. Klu dh bertaubat, nk suruh perbaiki solat. Biar kene dgn keadaan diri org yg kita nak ajak kembali pd jln Allah. Teringat pd dakwah Rasulullah SAW yg bg nasihat & panduan mengikut keadaan org yg meminta ilmu akhirat drnya. Klu org yg tanya ttg amal yg paling baik di sisi Allah tu dah tua, tak kuat, Nabi SAW sabda dgn berbuat amalan zikir. Klu Nabi SAW ckp solat, tentulah berat pd org tua tue. Akhlak & pekerti Nabi SAW mmg tiada bandingan & baginda lah cth yg terbaik sekali kpd umat Islam hingga ke hari ini. ^_^ Aku mmg tgh usaha sedaya upaya nk contohi sifat2 Nabi SAW, tp aku sedar diri aku nie manusia biasa. Aku mohon bantuan Allah utk ini. Klu hati kita berkehendak, Allah pasti akn bantu :) .

Hati aku tak berkehendak utk berpaling. Maka aku mohon bantuan Allah utk terus pimpin aku pd jalan ini. Perasaan pd hati ini terlalu indah. Even doa aku pd Allah utk bernikah dgn Sepul blm di kabulkn, aku yakin Allah ada rancangan yg terbaik utk aku ^_^ . Mesti ada hikmah di sebalik penundaan doa aku tue. So aku perlu tabah & sabar menjalani hari2 yg mendatang dgn penuh keyakinan pd Allah SWT. Setakat nie usaha aku utk mendekatkn diri pd Allah dgn solat fardhu aku dh faham most of makna bacaan, Qunut je yg problem lg, aku akn cuba usahakn, Insyallah. Tepati waktu solat mmg aku usaha sedaya upaya. Then baca Al-Quran, aku lebih suka baca after Solat Sunat Tahajjud & Witir. Dlm sunnah or Al-Quran aku lupa pulak hmm, ada tulis masa terbaik baca time2 itulah. Time tenang, aman dr bising. Baca dgn perlahan2 & penuh khusyuk. Masa2 Allah 'turun' ke dunia. Doa pd waktu tu pn paling mustajab. Ruginya aku sblm nie tak pernah terfikir nk buat Tahajud masa jahil dulu lah. Takpe, skrg dh dpt kesedaran, aku usahakan selagi terdaya, Insyallah. Solat Sunat ada 3 jelah yg aku amalkn betul2. Tahajjud, Witir & Dhuha. Ya, aku tak rasa terbeban sgt dgn semua yg aku buat nie malah hidup rasa lebih bermakna apb waktu2 kosong aku penuhi dgn ibadah2 pd Allah & mencari ilmu2 utk bekalan akhirat.

Aku senang hati sikit bile baca buku karya Imam Malik bertajuk Penenang Hati. Ada tulis tanda2 Allah menerima taubat ssorg hamba-Nya ialah dgn keadaan yg mcm aku skrg inilah ^_^ Insyallah Alhamdulillah. Aku akn usahakn utk berada pd jln ini hingga ke akhir nafas aku spt yg Allah sdh pn tetapkn, Insyallah. Aku ingat lagi masa bln 7 awal2 aku dpt nikmat nie, aku masih bertatih2 lagi & byk lg buat kesilapan. Bulan kedua, bulan 8 aku dh steady sikit & bulan nie bln 9 berkebetulan dgn bln Ramadhan, aku makin stabil. Even sedar maybe dosa aku yg lalu Allah dh ampunkn, aku taknak pulak berpuas hati dgn itu saja & kembali berbuat maksiat. Nauzubillahiminzalik. Aku kene kumpul pahala sbnyk mungkin utk syurga di akhirat yg aku impi impikan, Insyallah amin.

Ya Allah, bantulah hamba-Mu yg lemah ini, selawat & salam ke atas Rasulullah SAW, seorang guru, pemimpin & tokoh yg terbaik di dunia sebanyak-banyaknya, amin.

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat