Khilaf & Nafsu Syahwat

Malam tadi aku tido awal dlm pukul 9.45pm sebaik selesai Solat Isya' & Terawih. Entah kenapa mata mengantuk sgt even masa Solat. Aku cuba buka mata luas2 tp rasa ngantuk tetap ada. Aku skrg tgh latih diri utk menahan nafsu syahwat yg ada dlm diri aku. Jihad yg dikatakan paling tinggi pahalanya spt yg aku baca dlm buku Penenang Jiwa by Imam Al-Ghazali. Yg sllu di ulang2 adlh utk menahan nafsu makan & tidur. Bab tidur Alhamdulillah dulu aku pn tak tahu knp aku mcm tak suka dgt tido. Time org lain nyenyak tido aku sllu x buleh tido (Allah dah buka jalan) just bab makan aku lemah sikit lah sbb aku mmg suka makan hehe. Tu yg badan gedebab giler kan?haha..

Takpe tu kisah lama, kita lupekan jelah. Tp smlm maybe aku mkn byk kot sbb tu jadi ngantuk giler. Pdhal sblm2 nie aku ok jer timing2 after Isya' tue. Aku beli nasi ayam kt bwh tu & aku bagikn 2 utk buka & sahur. So kire aku mkn half jelah. Tp tak nafikan nasinya agak byk. Tp takkan pulak aku nk buang kan? Membazir pn tak elok jugak. So aku pn bukalah dgn Aisyah. Sllu aku Solat Maghrib dulu baru berbuka, tp smlm aku buka dgn Aisyah & kebetulan dia sorang jer. Niat hati aku sbnrnya mggu nie mmg nk buka sama2 dgn diorang sbb aku xnak la diorang kata aku nie alim sgt lah ustazah laa..aku rasa tak sedap la klu org ckp aku mcm tue sbb aku bknnye baik sgt lg. Masih byk lg kekurangan yg aku kene perbaiki. Entah laa...

Anyway maybe kejadian smlm boleh jd pengajaran pd aku. So hari nie Insyallah aku berbuka dgn beli bihun sup jelah. Elakkan makan nasi yg berat2. Then maybe aku mmg kene Solat Maghrib dululah sbb after buka smlm & Solat, mcm angin ajelah dlm badan. So takut was2 kentut or juz angin. Then tak lama dlm mamai2 tu aku mcm mimpi mcm bukan tp aku pn tak pasti tp aku rasa mcm aku buat hub.seks. Dgn siapa aku tak tahu tp lazatnya, kenikmatannya mmg susah nk gambarkan. Smpi menyesakkan dada tp aku lawan perasaan 'sedap' tu & cuba kejutkn diri aku & rasanya aku berjaya. Dan takada pula ada keluar air mazi/mani kt panties aku mcm sllu klu dulu2 aku berkhayal tue. Adakah ini satu ujian dr Allah utk aku? Sbb usaha aku utk jihad memerangi hawa nafsu? Klu betul itu ujian dr Allah, aku mohon harapnya aku berjaya, amin.

Dlm pukul 1.00am aku terkejut dr tido & ingt nk bangun for Tahajud tp dgr suara Aisyah & Ana tgh borak2 kt luar & kbtln aku pn ngantuk yg amat. So aku azam takpe, klu blh jgn diorang nmpk la aku skrg bangun mlm & Solat. Then mohon Allah bangunkn aku lagi & dlm pukul 2.00am aku terkejut & masih mengantuk tp aku lawan rasa ngantuk tu & bangun juga. So aku dptlah buat Tahajud & Witir mcm biasa. Then aku mcm dh segar sket so aku pn amek buku Imam Ghazali & baca tp tiba2 aku teringat aku blm baca Al-Quran. Pelupe kan? Itulah salah satu kelemahan manusia.hmm..So aku pakai balik telekung & ngaji. After ngaji aku baca buku & tak lama lps tu b4 pukul 4.00am aku masuk tido sbb fikir bbrp jam lg nk bangun sahur pulak. Aku dgr dah Aisyah bangun tp aku kunci jam pkl 5.15am, ngantuk so relax dululah. Then dlm pkl 5.00am Aisyah ketuk pintu so aku bangun jelah jugak gagahkn diri. After sahur dgn dia, sembang2 sikit spt biasa aku amek wudhu' & tggu masuk Solat Subuh. Tp ngantuk mmg giler2 la hari nie. Tp aku tahankn sgt2 sbb aku ingatkn diri aku, itu adlh nafsu. Hampir2 aku tewas tp aku bulatkn tekad & Alhamdulillah aku berjaya. Tu pn after Solat Subuh aku mandi utk hilangkn ngantuk & aku smpi office sblm 7.30am pagi nie.. :D

Aku rasa aku ade mimpi Sepul jugak. Kali ke-2 after mimpi 1st yg sgt2 mengecewakn tue. Kali nie nmpk mcm ok sikit lah, Sepul nmpk ada lembut sikit. Entah la yer....wallahualam.

Aku msti ambil pengajaran dr keadaan semalam. Hari nie aku cuba perbaiki mana yg silap & salah, Insyallah. Hari nie hari baru, perbaiki dr hari yg smlm :) Aku juga sdg melawan nafsu aku utk emel Sepul sbb pd aku Sepul juga salah satu nikmat/keinginan dunia aku. Aku mmg mahukn dia sbg suami aku, kebahagiaan aku di dunia. Maka aku kene tahan keinginan aku yg tinggi pd dia. Aku kena kawal fikiran aku yg sllu mengingati dia dgn membygkn ganjaran bidadara bermata jeli yg sllu dpt membuat aku tersenyum simpul :D hehe.. Sentiasalah mengingati ganjaran di Syurga spt yg Rasulullah SAW sllu janjikan pd org2 mukmin & para sahabat apb berjihad ke jln Allah. Even dlm buku Imam Ghazali tulis blm sempurna iman ssorg apb mengharapkn pahala or ganjaran di Syurga dr Allah apb membuat kebaikan, aku lebih percaya tulisan dlm buku Dr.'Aidh & berdasarkn sunnah dr sanad yg hasan. Ssgguhnya org2 yg bersabar dgn sgl nikmat dunia & mengutamakan kehidupannya di akhirat kelak akn mendapat ganjaran yg amat besar & Allah pun janjikan itu. Lgpn bkn senang manusia yg ada akal & nafsu nie nak tolak dunia yg depan mata & impikn akhirat yg maya/ghaib. Kita umat Islam hanya berpegang pd Rukun Iman yg 6 & 3 dr rukun itu adlh yg ghaib, tidak dpt kita lihat dgn mata. 1. Beriman pd Allah 2. Beriman pd Malaikat 3. Beriman pd Kitab 4. Beriman pd Rasul2 5. Beriman pd Hari Qiamat 6. Beriman pd Qada & Qadar

Allah SWT, Malaikat & Hari Kiamat adalah ghaib. Rasul2 Allah pula kita blh percaya dgn adanya bukti peninggalan sejarah spt Makan Rasulullah, Kaabah etc. Qada & Qadar pula ketentuan atau takdir yg terjadi pd diri kita, perlulah diyakini ianya yg terbaik utk diri kita. Takdir yg Allah sudah aturkn utk kita yg sdh pn tercatat di buku Luh Mahfuz. Rahmat Allah mendahului kemurkaan-Nya. Sbnrnya mmg sukar utk kita manusia yg hidup pd zaman ini utk teguh & yakin iman/hatinya. Perasaan was2 dr setan mmg sentiasa ada dlm diri. Tp Insyallah dgn usaha & tekad yg bulat utk percaya & memohon bantuan dr Allah, kita akn teguh dgn kepercayaan ttg semua pkr yg ghaib ini. Lengkaplah diri seorg muslim apb dia betul2 percaya pd pd ke-6 Rukun Iman ini dan tanda kita percaya pdnya pn pasti ada tanda2nya, bukti2nya. Bkn skdr ckp di mulut tp fikiran & hati masih was2 & ragu. Salah satu darinya bila kita beriman pd Allah, kita usahakan taat perintah-Nya & jauhi larangan-Nya. Mudah kan? Inilah yg susah nk dilihat pd manusia zmn skrg malah aku dulu pn pernah lalai & leka spt org2 di sekeliling aku skrg..hmm..kat sinilah mainnya peranan hati. Aku bersyukur Allah timpakn musibah pd hub.aku & Sepul & aku gembira skrg nie lebih dr dulu. Jiwa rasa berisi tidak kosong. Sepul adlh bahagia dunia utk aku, Allah & Rasul-Nya adlh bahagia akhirat. Ya Allah, aku memilih utk bahagia di Akhirat-Mu, bantulah hamba-Mu yg lemah ini, amin.

Jihad melawan hawa nafsu utk zuhud/lupa pd dunia pd bulan Ramadhan nie mungkin agak mudah krn setan di belenggu. Tp aku yakin after Ramadhan dugaan lebih mencabar. Maka bln ni adalah bulan latihan pd aku sbnrnya. Then nk kekanh hawa nafsu pn caranya dgn bykkn berpuasa & kurangkn tido. Insyallah aku blh buat, mohon bantuan Allah, amin. Aku fikir2 skrg apa yg aku betul2 nak sgt makan, nk sgt tido, nk sgt nikah, nk sgt pd hal2 bahagia dunia, aku cuba kekang seboleh2nya. Inilah ujian Allah utk aku pd waktu nie & aku akn cuba sedaya upaya aku utk tak menghampakan Tuhan yg menjadikan aku, Tuhan yg Maha Pengasih & Penyayang, Tuhan yg telah membantu aku di saat2 aku putus asa seakan mahu mati rasanya. Aku takkan lupa dgn penderitaan yg aku alami atas kesalahan aku sndiri juga dulu utk aku sentiasa berada pd jalan yg aku pilih ini, Insyallah.

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat