Lintasan Minda

Tetiba aku terfikir. Allah SWT amat Pengasih, Penyayang & Pengampun kpd semua hamba2Nya. So ape salahnye klu buat dosa, then kite mintak ampunlah pd Allah. Aku rasa msti rmi jgk manusia yg fikir mcm nie. Mule2 aku rasa ade betulnya jugak. Tp tetibe aku teringat ttg kematian. Kite tahukah bile ajal akn menjemput kite? Klu waktu ajal menjemput kite sdg leka dgn dosa & maksiat, tanpa sempat bertaubat, mcm mane? So mmg xde alasan knp kite nk sia2kan masa yg ada skrg dgn berbuat kejahatan. Bile kite sentiasa beringat ttg mati, kite jadi pasrah & rasa kerdil sekali sbb kite mmg tiada kuasa apa2 pn dlm bab kematian. Kite semua tertakluk pd kehendak Allah SWT. Sbb itulah kite digalakkan utk berdoa dgn bermohon pd-Nya spt hidup kite sentiasa saja dirahmati, diberkati & dilindungi-Nya. Mohon agar dijauhi dr melakukan dosa2 & maksiat. Allah menciptakan manusia dgn pelbagai kelemahan. Kelemahan2 ini spy kite mengaku bhw kita adalah lemah & tak lari dr membuat kesilapan. Kite mohon bantuan Allah. Tiada daya & kekuatan melainkan dgn bantuan Allah Yang Maha Agung.

Konsep ketuhanan amat penting dlm hidup kite. Allah itu Maha Esa & Tunggal. Tidak beranak & diperanakkan. Tiada yg Setara dgn-Nya. Inilah ayat dr al Quran yg amat bermakna sekali. Konsep Allah Yang Esa, Satu. Dgn itu seluruh hati & fikiran hanya tertumpu pd-Nya. Tiada yg lain selain-Nya. Menunjukkan kekuasaan, kebesaran, keagungan Tuhan yg menciptakan seluruh alam semesta & makhluk2-Nya. Allah yg menjadikan semuanya, maka semua adalah tertakluk kpd-Nya. Mengapa perlu pertikai Allah Berkuasa menghidupkan tulang2 yg hancur sdgkan Dia lah yg mencipta segala-galanya? Knp perlu pertikai kekuasaan-Nya? Dia hanya perlu berkata 'Jadi' maka akan jadilah. Kita berdoa mohon yg terbaik dari-Nya. Dia yg lebih mengetahui akn diri kite lebih dr kita sndiri. Dia lebih mengetahui yg terbaik dr kita dr diri kita sndiri. Stp yg terjadi pd diri kita adalah aturan yg terbaik dari-Nya. Dia pasti akn berikan 2 pilihan, 2 jalan. Baik & buruk, hak & batil. If akal fikiran sdh dikuasai hawa nafsu (bergelumang dgn dosa & maksiat) & didorong dgn bisikan2 syaitan, maka kita cenderung utk memilih jalan yg salah. Akal fikiran yg sihat adlh yg terjauh dr dosa & maksiat, dgn bisikan dr malaikat, kita akn cenderung utk memilih jalan yg benar.

Masa dgn Sepul, aku mmg sllu rasa ada 1 perasaan kekosongan. Tp aku xtahu nk describe mcm mane. Bertahun2 aku bergelumang dgn dosa, hingga aku rasa hati aku mmg malap & hampir mati. Aku pn xtahu apakah yg dikatakn bahagia yg sebenar2nya. Berbeza sgt dgn skrg. Dgn terjauhnya aku dr dosa & maksiat (masih ada gaklah sikit2..hmm), aku rasa lebih 'hidup'. Dgn hati yg tenang & aman, dada & fikiran yg lapang, aku rasa sgt bersemangat. Gembira yg betul2 gembira eventho aku xde bf. Bermakna mmg x perlu lah bf nie. Dlm Islam pn mane ade istilah bf. Meaning coupling nie mmg salah & tak boleh. Jodoh yg ditentukan Allah, tanpa berkapel pn org zmn dulu mampu bertemu jodoh. Couple nie sbnrnya aku rasa haram dlm Islam. Sbb menjurus pd maksiat. Berdua2an yg paling tak bagus sekali. Aku takut bile fikir ttg nie sbb couple nie da jd mcm budaya pd masy.skrg. Aku mohon Allah pelihara aku dr benda2 nie lagi. Aku nekad sgt klu blh jgn la buat lg mcm mase dgn Sepul dulu. Aku kna amek pengajaran & iktibar dr pengalaman dgn Sepul. Hub.yg tak diberkati, dirahmati, mcm mane mahu berjaya?

Aku pasti Allah sayang pd aku. Maka dipisahkan aku & Sepul spy aku kembali pd jalan-Nya. Ada kebaikan dlm diri aku yg Allah nmpk, maka diangkat-Nya semula darjat aku sbg ppn. Maybe ujian hub.kami nie mmg hnya utk aku, wallahualam. Aku bersyukur dgn ujian nie, aku jadi spt hari ini. Malah aku rasa gembira dgn life aku skrg. Life yg aku cuba usahakan utk mengutamakan Allah dari yg lain2. Aku akn cuba Ya Allah. Aku mohon pertolongan dari-Mu, amin.

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat