Syukur 2008

Time aku susah ke, time aku senang ker, aku kene selalu ingat pd Allah. Aku kene sllu bersandar & bergantung pd Allah. Krn apa pn yg berlaku pd diri aku adalah dgn izin-Nya jua. Kalau 10 org nk pedajal aku, tanpa izin Allah, ianya xkan terjadi. Dan klu 10 org nk bg kebaikan pd aku, tanpa izin Allah, pun xkan terjadi juga. Betapa bergantungnya life kite nie pd Tuhan yang menjadikan kita & seluruh alam semesta nie. Dan pd aku tak pelik pun. Knp nak pelik? Cth kite cipta mainan, mstilah kite yg berkuasa ats mainan tue. Kite tahu mane kekuatan & kelemahan mainan tue. Klu kite berkendak utk rosakkan mainan tue, kite blh buat. Dan klu kite nk simpan elok2, pn kite blh buat. Lebih kurang mcm nielah perumpamaa mudahnya ^_^

Sbb tu aku nekad utk teruskan amalan2 solat sunat, puasa sunat, telaah tafsir al Quran, baca buku2 agama & sedekah yg aku usahakan sejak Allah berikan hidayah-Nya pd aku. Alhamdulillah. Dr bertatih2, aku mulekan dgn memahami stp bacaan dlm Solat & kem.perbaiki waktu Solat. Kem.perubahan aku suka pd kebersihan. Rajin kemas rmh & mandi pn dah 2 kali sehari :D aku jd seorang yg lebih berkeyakinan (ada kaitan dgn kurus gal la :D ) aku takde rasa takot sgt pd org2 lain mcm dulu (bos, org bsr2). Hub. aku dgn org sekeliling aku pn semakin baik, prestasi keje pn meningkat. Aku pn dah tak takut sgt nk drive kete. Dlm hati tue kata mcm akan selamat, xkan jd ape2 pong. Mcm aku bertawakal & serah saja pd Allah. Maybe sbb jauh dlm sudut hati aku, aku tahu sgl yg akn berlaku pd diri aku, hnya ats izin Allah. Jd aku mohon Allah permudah urusan aku & bertawakal pd-Nya.

Hati aku skrg amat tenang & lapang. Stp mlm, sblm tdo aku baca 3 Qul & maafkan semua org yg berbuat salah pd aku pd hari tue. Aku cuba utk x tinggalkn Solat Tahajud, Witir & Dhuha. Hari nie aku dh start balik semula baca Quran & terjemahan dr awal. Last Friday Alhamdulillah aku khatam Quran buat kali yg ke brp, aku pn dh lupe..maybe dlm 4-5kali dah :) Kali nie aku nk buat sungguh2 lagi sbb aku nk telaah terjemahan sekali. Aku nk jadikan al_Quran sbg bacaan, peringatan & panduan sepjng hayat aku di dunia nie. Al-Quran adalah kalam suci dr Allah SWT. Sungguh besar makna Al-Quran pd diri aku skrg. Kata2 dari Pencipta aku & seluruh alam, pastinya sungguh besar maknanya pd kita. Aku yakin Islam adlh agama yg benar. Allah adlh Tuhan seluruh alam & Nabi Muhammad SAW adalah pesuruh yg dipilih oleh Allah utk menyebarkn agama yg benar ini. Sungguh besar jasa Rasulullah SAW pd umat manusia. Jg para sahabatnya & pejuang2 Islam. Yg berjuang utk memartabatkn kalimah kebenaran Lailahaillallah Muhammadur Rasulullah. Cukup bg kita utk mempercayai & mentaati kalimah ini. Apb kalimah ini benar2 telah kita yakini dlm hati, scr x lnsung kite akn berusaha mengikuti stp anjuran2 yg terkandung dlm agama Islam. Solat 5 waktu, Puasa bln Ramadhan, Tunai Haji ke Mekah etc. Semua ibadah2 nie ada simboliknya. Perintah yg dtgnya dr Allah ini semuanya menjurus pd peraturan kehidupan di dunia yg amat lengkap. Sdh pasti ianya sempurna krn semuanya dtg dr yg Maha Pencipta. Dan Rasulullah SAW adlh cth terbaik bg semua muslimin muslimat di dunia. Ikutilah Sunnah baginda dr sebesar2 permasalahan, hingga sekecil2 permasalahan.

Sudah amat lengkap agama ini. Beriman pd pkr yg ghaib tentulah agak mencabar. Sst yg tdk dpt kite lihat dr pandangan mata kasar, pastinya menguji keimanan kite. Namun ilmu sekiranya kita sungguh2 cari, Insyallah kite akn sentiasa di pimpin & diberi panduan oleh Allah SWT. Yg paling penting sekali adlh nekad hati & keikhlasan dlm melakukan stp ibadah yg diperintahkan. Yg pntng kualiti sst ibadah, bknnya kuantitinya. Sbb tu aku bile nekad nk buat solat sunat tambahan, aku cuba & nekadkn dlm hati klu blh semua tambahan2 ibadah yg aku buat skrg adlh shgga ke akhir hayat aku di dunia nie. Klu blh mmg xnk rasa terbeban & alhamdulillah, aku happy dgn rutin life ibadah aku hgga ke hari ini :) Even aku bangun awal pagi, tp xdelah rasa badan letih sgt ke hape. Allah permudah byk hal utk aku..syukur sgt sgt :)

Ya Allah, Engkau adalah sebaik baik pengatur kehidupan hamba2-Mu. Aku pd hari ini adlh diri aku yg terbaik sekali sdh Engkau aturkn utk diri aku. Hanya Engkau yg mengetahui apa yg terbaik utk stp hamba-Mu. Terima kasih Ya Allah krn memberi perhatian & menyahut panggilan bantuan dr ppn yg byk membuat kesalahan pd-Mu. Terima kasih Ya Allah krn membimbing hamba-Mu yg terlalu byk kelemahan ini. Terima kasih Ya Allah ats segala nikmat yg Engkau berikan pd ppn biasa ini. Aku mohon ketentuan /takdir yg terbaik utk diriku in future Ya Allah. Aku hanya perlu menjaga-Mu spy Engkau Menjagaku. Tiada daya & kekuatan melainkan dgn bantuan Allah yg Maha Agung.

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat