Mudah Lupe

Dlm entry lepas2 klu ade yg bace, msti rase cam pelik nape aku asek mention 'maksiat'. Mcm ape bendalah yg aku buat smpi aku riso sgt bile g dating. Well..dating pon kire maksiat ape. Keluar bedua2an dgn lelaki bkn muhrim. Klu da kuar, kkdg pegang tgn. Tambah lg 1 dah. Tp yelah, di akhir zmn nie benda nie da jd common. Cam perkara biase jek. Kt mane2 pn leh nmpk pemandangan coupling. Thats y la aku x sabo sgt nak meng'halal'kan hub.aku ngn Iz nie. Sbbnye bile buat maksiat, byk hal2 agama yg aku xleh nk fokus. Cth paling mudah solat. Susahnye nk khusyu'. Pastu bace Quran pon kkdng malas sgt after Maghrib & Subuh tue. Nk bangun awal Solat Subuh after dgr azan pon liat. Sblm aku serius ngn Iz, mase aku single dlm 6 bln after probs & clash ngn ex-fiance dulu, mudah je nk dekatkn diri ngn Allah. Sbbnye aku kire cam terpeliharalah dr buat pkr2 yg Allah larang. Otak pon fresh je dgn ingat Allah je sllu. Dptla zikir byk sket sbg zikir harian. Skrg nie hampeh je. After solat jelah dpt zikir sikit pon. Timing lain jarang2 dpt ingat nk bace. Hampeh kan? Dlm bbrp bln je aku btl2 dpt rase tenang sgt hidup kt dunia nie dgn mendekatkn diri pd agama. Lps je terlibat balik ngn benda2 yg Allah larang, rutin aku teros jd lari. Dh rase kembali menjadi diri aku yg lame. Yg hampes dulu. Tp sedaya upaya aku try gak la utk tepati waktu solat. Masok je waktu, teros je g Surau. Tu klu kt opis la. Klu kuar dating tu mmg lmbt sket la. Tp xdelah smpi nk tinggalkan solat. Tp ade 2-3 kali aku miss solat dlm tahun 2009 nie rasenye. Atas sifat kemalasan yg melampau. Dasyat kan? Pdhal da lame sgt aku x tinggal solat dr half year 2008. Alahai...aku da jd manusia yg biase balik. Yg xde keistimewaan lg. Yg kurang mengingat Allah. Yg mungkin akn menjadi calon penghuni neraka. Solat Dhuha, Tahajud, Witir...bape lame da aku x buat...Solat b4 Solat Subuh..tu seme aku da tinggalkan. Aku nekad camnie jerr..after kawen sok, da x terlibat ngn maksiat lg, aku nk buat balik amalan2 sunat nie. Barulah rase bermakna sgt2 aku hidup kt dunia nie. Kejar akhirat more than dunia. Kejar dunia yg Allah janjikan berganda kehebatannya iaitu dunia akhirat. Sape nk masok neraka? Ade ker? Msti ramai kite2 yg rase menyesal bile dibangkitkan after mati kelak kan? Kompem punyelah. Sdgkn after mati pon ramai yg da menyesal sbb dlm kubur da xleh buat amal ibadat dah. Tuelahh..mase kt dunia leka...lalai...tp inilah manusia. Sifat semulajadi manusia. Hanya ade sekelompok kecil manusia je yg Allah berikan hidayah, petunjuk utk menjalani kehidupan yg memfokuskan amalan utk akhirat. Rase aku dpt la masok kejap bbrp bulan ari tue. Now da terkeluar balik :(

Aku nie bertangguh utk bertaubat. Ntah2 x sampai pon hayat aku utk tggu after kawen. Mcm merepek je aku tulis mcm nie klu org bace kan? Anyway this is reality. Sape tau bile dia mati? Xde sape pon tau kan? Even Rasulullah SAW kekasih Allah pon xtau bile baginda akn wafat. Inikan pulak kite manusia biase nie. Yg penuh ngn dosa nie kan. Entah 10 minit lagi ke, mlm nnti ker, esok kerr...who knows? Thats y x baek sbnrnye bertangguh utk bertaubat nih. Klu x sempat, da masok neraka..nauzubillahiminzalik.

Ape2 pon kite nie manusia mudah lupe. Cam aku nielah. Lemahnye aku nie....alahai....

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat