Buah Yang Di Sebut di dlm Al-Quran


Smlm aku pegi Banting ngn hubby pas balik keje :p Kesian hubby sbb dia cam excited sungguh nk pegi main bola. Tp aku menyuarakan jgk rasa hati yg sdh busan asek terus balik rmh je after keje. So nk g jln2 la pulak sekali sekala. Ajak g Alamanda, bkn hubby je yg dh busan, aku pn same gak sbnrnye. Tp serius mmg xto nk g mane dah. Tetibe hubby suggest y not we go to Tesco, Banting? Aku pn 'emm??'. Sbbnye aku rase Banting tu cam agak jaoh la jgk. Banting paling jauh yg aku penah smpi cumelah kg. opismate aku si Siti kt Kg. Bkt. Changgang. Tu pn blh dikate pinggir Banting jer. Betol ke hubby ajak g Banting semata2 nk g carik brg2 yg aku nk beli tuh? A few times he asked ' Nak pegi tak?'. Aku lak dgn bijak laksana asek menjawab ' Tak jauh ker? Tak jem ker?'. Hehh..dh org offer nk bwk tu ckp jelah 'Nak'. Seb baek akhirnya itulah jwpn yg keluar dr mulut aku :p

Maka pergilah kami suami isteri mencari Tesco, Banting & alhamdulillah x susah mencarinya eventho hubby pn dh bertahun x ke area sane. Lelaki bab jalan2 nie kompiden jer. Lain sungguh dgn ppn yg mudah panik bile xtau jalan mcm aku nih hehe. Seronok gak shopping kt sane sbb x ramai org hehu. Itulah kriteria pasaraya besar yg paling aku idamkan sekali (susah nk dpt peluang mcm nie oke). Dgn itu kami bershopping dgn penuh sopan santun & relax sekali mcm Tesco tu ktorg yg punyer (I wish....). Byk beli brg2 aku jer tp yg paling hampeh sekali blh tak aku terlupe nk beli baby oil yg aku ckp dlm entry smlm. Sbb mata nie asek terpaku pd produk2 makanan jer (buruk lantak punye mommy..cehh). Perbelanjaan total not exceed RM100 (belanje dgn berhemah la kunun2nye huhu). Dlm perjalanan balik sempat singgah kedai perabot beli rak kasut utk letak kt luar rmh. Nk beli yg x bertutup sbb rasanye lebih murah tp jumpe yg bertutup dgn harga RM35. So beli jelah sbb da x larat tgk kasut berterabur kt depan pintu rmh.

Ntah nape mlm td perut rase x sedap eventho dh mkn buah. Bkn lapo tp cam sebu. Mata mengantuk, bdn penat, rase cam nk tido awal tp pkl 11pm gak baru naik bilik. Aku rase 5 minit letak kepala kt bantal, teros aku zzzzzz. But tido asek terkejut sbb dlm otak dh set nk kene bangun awal gorengkn mee utk bekpes. So dlm pada mengantok tu, gagah jgk bangun pkl 6am sbb nk tercalon sbg isteri solehah :p Maka sup sayur masih lg x masak since the 1st one on last Tuesday. Alahai...jgnlah smpi rosak pulak sayur2 tuh tsk tsk. Esok plan nk buat sandwich sardin lak sbb hubby beli roti putih pjg kt Tesco smlm. Klu x buat sandwich, lambat habis plk sdgkn mlm esk dh nk balik Jhr. Variasi la sikit bekpes hubby kann. Leh gak opismate yg lain merasa sama. Sronok bile kongsi mknn yg kite masak nih. Walau x sesedap mane, org tetap appreciate :)

Hari nie selain bekpes mee, aku bwk sekali bekal buah2 which is mangga, ciku , epal & buah delima. Yupp..buah delima (pomegranade) smlm beli 2 biji kt Tesco dgn harga yg lebih reasonable dr gerai buah kt BBST yg blh dpt sebiji saje with that price. Tak rugi bersabar sikit dr membeli kt tempat yg cekik darah huhh. Apa khasiat buah delima? Buah delima nie dikatakan salah satu buah2an yg terdapat di Syurga malah ade disebutkan dlm petikan ayat Al-Quran spt dibawah:-

“Dan Dialah yang menurunkan hujan..Kami keluarkan daripadanya tanaman yang menghijau, Kami keluarkan pula dari tanaman itu butir-butir (buah) yang bergugus-gugus dan dari pohon-pohon tamar (kurma) dari mayang-mayangnya (Kami keluarkan) tandan-tandan buah yang mudah dicapai dan dipetik dan (Kami jadikan) kebun-kebun dari anggur dan zaitun serta buah delima, yang bersamaan (bentuk, rupa dan rasanya) dan yang tidak bersamaan. Perhatikanlah kamu kepada buahnya apabila ia berbuah dan ketika masaknya. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda (yang menunjukkan kekuasaan Kami) bagi orang-orang yang beriman.” – Al-An’am:99

Khasiatnya tinggi kaya dengan zat sodium, riboflavin, thiamine, niacin, vitamin C, kalsium dan forsforus. Ia juga sejenis penawar kerana kandungan antioksidan yang tinggi bagi penyakit jantung, cepat tua dan barah. Biji delima yang kering digunakan untuk masakan asli India Utara. Bijinya adalah gantian kismis bagi bahan membuat kek.

Dalam perubatan Yunani dan homeopati, delima dapat mengubati cirit birit, sakit telinga, pandangan kabur, sakit gusi dan kurang lawas pengahadhaman.
(dari buku Plants Of The Quran oleh Dr M I H Farooqi)

- dipetik dari raudhatunnaim.com

So pd ibu2 yg mengandung, bolehlah amalkn mkn buah yg terdapat di Syurga nie yer. Dlm 1 artikel lain yg aku bace ade gak tulis buah delima nie blh kuatkan rahim (Insyallah dpt elakkn keguguran) , mengurangkn kadar gula yg beredar dlm darah (penghidap diebetis), memberi tenaga, mencantikkan kulit & menggalakkn pembentukan sel darah merah.

Jd tunggu ape lagi? Klu nmpk kt pasaraya jual buah delima, belilah sebiji dua yer! :)

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat