My Brown Rice



Hye all :) Aku dh bleh makan nasi skrg. Tp gune beras perang okeyy :P Thanks to Kak Niza my opismate yg sgt2 prihatin membelikn beras nih smlm. Msti sbb dia muak dgr aku ddk depan dia hari2 merungut kelaparan tahap cipan sbb x dpt mkn nasi..kekeke. Buat permulaan nie beli 1 kg jelah. Mahal k beras utk kesihatan nih. Se'kg' =RM8. Nk beli 5kg, korang darab sndiri la kan bape total RM dia huhu. Ape2 pn beras nie utk mkn bbrp kali je seminggu. Klu da sasau tahap gile kentang sbb da lame x mkn nasi, maka boleh la memasaknya hehe.

Pagi td telah bejaye gorengkan kueteow utk hubby tersayang & alhamdulillah 4 org opismate pn dpt merasa sekali. Aku akui masakan aku sejak akhir2 nie agak kureng sbb sdh tersangat takot utk menabur garam & serbuk perasa sesuke hati spt sblm2 nie. Kuantiti bahan2 perasa sgt2 dikurangkan maka rasa makanan pastilah kurang 'ummpphh' kann. Ape2 pn kueteow td masih mendapat pujian. Alah..x hrp pujian pn. Cukuplah semua dpt merasa & perut terisi sbg pemberi tenaga utk bekerja sepjg setengah hari. Nk kenyang smpi ke ptg, kenelah pegi lunch sndiri k! :p Anyway lunch nie xto lg nk mkn ape. Sup sayur esok la baru nk buat lg. Hrpnye cafe hotel adelah buat bihun sup ker tomyam ker. Takpun aku ratah sayur & buah2 jelah buat isi perut. Smlm singgah Psr Tani sempat beli rojak pasembor & jagung rebus. Ptg tu jgk mkn so mlm td mkn buah mangga jer sebiji. Kenyang, alhamdulillah :) Perut dh makin biase skip dinner. Yesss...

Hari nie cam nk ajak hubby g jalan2 la lepas keje. Cam busan pulak hari2 teros balik rmh jer. Tp nk ajak pegi mane?? G Alamanda bisa?? Teringat lak tetibe stok susu soya dh bbrp hari habis. Pastu sos tiram pon da yillek. Nk beli berus gigi baru yg power sket & baby oil. Yupp..baby oil tu sbg persediaan utk mengelakkn stretch mark di perut after bersalin sok. Ramai yg suggest sapu baby oil nihh so y not ikot aje kan? Selagi x memberi kemudharatan, x salah mencuba. Klu nk jd jgk, pasrah jelah kan. Yg penting kite dah mencuba. Emm...saffron yg aku amek kt Villa Cheras dulu x start gune pn lg. The best way for pregnant mummy on consuming saffron adlh dgn memasukkn secubit saffron ke dlm susu suam & diminum 2 kali sehari. Ape kebaikan safron nih? Pregnant woman kt negara India percaya dgn mengamalkn safron, kulit baby akn bersih & cerah. Keberkesanannye, wallahualam. Tp x salah jg mencube kann? Kakak ipar aku amalkn & hasilnya bb boy dia cerah (maybe gak ikot kulit abg aku yg mmg cerah hehee) & glowing. Beza dgn anak kakak sulung aku yg cerah gak tp x sehalus & kemerahan mcm anak abg aku tuh. Tu jelah yg aku nmpk setakat nih hasil pengamalan safron. Sekian, terima kasih :P

Popular Posts