Bukan Senang

Sudah hari ke-6, alhamdulillah :) Pagi tadi selesai sudah sessi mengurut selama 3 hari by Wan Andak yg dtg all the way from Beranang dijemput by my PIL. Wan Andak nie bkn org lain pon. Dia kire Tok Sedara MIL aku gak. Sgt ramah orgnya & mcm x sangka umur dia dh menjangkau 72 tahun. Nmpk sgt sihat & urutan dia pn masih bertenaga. Suke berurut dgn dia sbb urutannya taklah terlalu perlahan or terlalu lembut. Kire sedang2 saja. Bab yg x besh time berurut nie sbb kt bah. 'bwh' kite tu kan masih sakit. So bile kene duduk dekat lantai, sgtlah azab rasanya. Xleh pulak nk duduk senget2 time berurut kann?? Tang menaikkan peranakan or rahim kembali ke tempat asalnya tidaklah terlalu horror bg aku spt yg sllu di war2kan. Rase cam sengal2 jelah bile rahim tu ditolak naik ke atas & mmg blh rasa sgt2 rahim tue ditolak kembali ke atas. Di sessi terakhir td Wan Andak (WA) kata rahim aku dh mengecut & Insyallah dh berada di tempat yg sepatutnya. Spjg sessi mengurut dgn WA, mcm2 yg kitorg bualkan. Byk tips2 yg sgt2 berguna aku dpt dr WA. Ade tips org lama, ade jg tips yg agak moden. WA nie kire bidan jugak & yg paling aku respect, eventho dia org lama, tp fikiran dia x pulak di takuk yg lama. X strict sgt pd cara lama & blh terima cara moden dgn fikiran yg terbuka. Bkn senang nk jumpe org lama2 yg sporting mcm nie kann?? Satu pengalaman yg sgt bermakna buat aku :)) Tqvm Wan Andak :))

Cerita psl my bb girl, ekceli smlm hubby & PIL bwk dia g An Nur utk check jaundis (kuning). Eventho kuning x nmpk sgt kt fizikal bb, tp kuningnya agak tinggi jugak. Hampir2 kene masok wad la senang ckp. Kesiannya anak ibu :( Dr. soh BF bb stp 2 jam sekali. Malangnya eventho air susu aku dh start keluar, tp kuantiti masih lagi sedikit. Bb girl guwe pulak sgtlah rakus bile menyusu. Kuat sungguh minum susu anak ibu nie. Smpi susu ibu pn xleh nk ketchup dgn keperluan bb. Sbb bb dh terbiasa dgn botol susu, makanya bile aku try BF dia, air susu keluar xlah mengalir laju mcm disedut dgn botol susu tu kann. Anak guwe pulak jenis x sabo (ikot perangai ibu kate ayahnye :p), so asek melalak jelah bile x puas hisap. Takde cara lain, aku terpaksa pump keluar susu & masukkan dlm botol susu. Leceh & amek masa sket la kan smntara nk menunggu proses2 mengepam sblm susu dpt di beri pd bb. Letih mmg sgt letih. Blh kate every hour aku akn pam susu keluar. Alhamdulillah hubby pn tlg pam sama bile tgn aku dh lenguh memicit pam manual tuh. Aihh..tetibe rase menyesal x beli Spectra 3 electric :p However pump manual Avent sgt2 selesa digunakan. Cuma dlm keadaan aku skrg yg semuanya kene serba pantas, ianya kurang praktikal lah. Ape2 pn aku hrp aku dh bg susu badan yg cukup utk bb spy kuning itu dpt dihalau dgn jayanya. Sekejap lagi hubby & PIL akn ke An Nur lagi utk follow up & aku hrp sgt2 anak dara aku tue kembali sihat tanpa jaundis. Insyallah, amin.

Tali pusat bb masih blm tanggal. Aku pulak dh berkira2 mcm nk balik ke Johor bg parents aku pulak merasa menjaga anak dara aku tuh. But at least bah. 'bwh' aku tue kene sembuh btl2 dulu. Tak sggup aku nk duduk dlm kete berjam2 dgn luka yg masih terasa tuhh. Keje gilosss. Pn. Chempaka one of my blog friend bgtau amek masa 2 weeks nk baik kt bwh tue. Klu mmg itulah jangka masa yg diambil, nmpknya aku terpaksa batalkn sajelah niat nk balik Johor tue sbb by the time aku balik sane, parents aku pn dh nk berangkat ke KL semula. Abah aku masuk wad kt HUKM start 8/3 smpi hari bybpass surgery on 11/3. So sgt x berbaloi klu aku nk balik sane jugak kann?? Eventho hati nie nk sgt balik ke sane, aku kene berfikiran rasional jugak. Hmm..nmpknye mmg berpantang smpi habislah aku kat rmh in law nihhh..tsk tsk

Ehh...tp aku ade berita yg ok sket la bg aku (cam org jahat lak aku rase). Ekceli MIL akn kembali bekerja next week on Monday. It means aku akn punya lebih byk masa dgn anak aku. Yeayyy!!!! Sgt hepi ok :))) Aku akn bersendirian di rmh in law & akan dilawati sekali sekala by mak saudara hubby, Andak. Andak akn dtg utk siapkn mknn aku & mandikan bb jer. Dan aku sgt selesa dgn Andak sbb dia cam lawak2 sket orgnya heheh. Suke sgt menyakat bb aku bile tgh mandikan tuhh. Suka dgn cara dia yg suke sembang2 & bual2 dgn bb hehee. Lawak. Aihh..x sabonya nk sihat 100% & dpt jaga bb sndiri :)

Oh yerr..eventho Dr. ade bekalkn ubat utk elak sembelit, tp aku kene jgk pagi td. Slps 3 hari x membuang, aku mcm dh dpt teka aku akn kene sembelit. Hasilnya sgtlah menyeksakan ok. Luka jahitan aku rase mcm terbukak. Sgt pedih & sakit hanya Allah Maha Mengetahui. Rase cam nk nangis pn ade. Pil tahan sakit pn dh x berbaki. So pesan kt hubby soh beli kt farmasi plus ubat sembelit tuh. Hrpnye adelah 2 ubat tue. Bukan senang nk menjadi seorg ibu.


Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat