Kronologi Bersalin - Part 2

- Bile bukaan dah semakin membesar, sakit yg datang semakin bertambah. Eventho ade epidural, bahagian perut masih terasa sakit contraction. Ntah kenapa bahagian peha kanan ke smpi ke paras lutut pn tersangatlah sakitnya. Tp kt bahagian 'bawah' tu mmg lansong xde rase. Smpi bile Dr. F check bukaan pn cuma rasa senak sket jer.
- Start 11.30 am nurse dh suruh aku try push utk bg baby semakin turun ke bawah. Time nie nurse ckp bukaan dah 9 cm. Kbltln sblm di suruh push tue, opismate aku Siti called hubby & dlm pd aku sakit2 giler tue, sempat lagi aku sembang gelak2 dgn dia. Cam pelik sungguh opismate aku bile aku ckp bukaan aku dh 9 cm, dlm Labor Room, tp still leh gelak2 ngn dia. Dia ckp aku mmg rock. Hahhaha. Pdhal sakitnya Allah & org2 yg pernah bersalin jelah yg tahu. Ada 2 posisi time nk push yg nurse soh aku buat. Sometimes dgn posisi mengiring ke kiri & sometimes menelentang. Klu posisi mengiring, peha kanan smpi ke pinggang mmg sakit giler. Tp kate nurse itu adlh posisi yg terbaek utk soh baby cepat turun. Aku tukar2 posisi jgklah & bile aku disuruh push time contraction tinggi, nurse & hubby tgk kt 'bawah' dh nmpk rambut baby. Tp bile aku x push, dia akan masok ke dlm balik. Hishh..seksa sungguh dlm tempoh push2 nih. Rasenya dh sekuat hati push tp bb xnk kuar jugak.
- Dlm hati aku pk, ishh klu aku push smpi keluar baby, Dr.F xde lagi, nurse 2 org nie je ke yg akn sambut baby aku? Rase cam pelik giler mase tue. Sometimes aku push dgn betul, sometimes aku push muka je smpi merah2. Means salah push la tuh.
- Dan akhirnya dlm pukul 12.05 tgahri, Dr. F smpi & time nie mmg semua berjalan dgn pantas. Aku tgk nurse2 dh pakai cam baju plastik. Dgn but kuning ke paras lutut cam dlm citer Phua Chu Kang tue heheh. Barulah suasana dlm Labor Room tue bertukar dgn lebih serius dgn kehadiran Dr. F. Bile Dr. F masok, dia ckp ngn aku ' sy xnk u push byk kali sgt, its not good sbb u have a high BP. I akn gunakan vacuum sbb x nk u push byk kali. After bb u keluar, i akn bg u ubat tido spy u tak stressed.' Lebih kurang mcm tuelah Dr. F ckp. Aku pn dh x bape ingat heheh.
- Lps2 tu mmg aku asek push ajelah smpi la bb keluar. Ntah bape kali push pn aku dh x ingat. Sakit & penat. Paling mengagumkan, hubby tgk proses bb keluar & kate hubby, vacuum tu di guna mcm masok gear kereta Dr. F buat. Hahaha. Aku xtau sbb x nmpk. Tau2 je bb dh keluar & dgr Dr. F ckp ' patotlah susah eventho dh push. rupanya tali pusat terbelit sikit kt leher'. Hehhh..patotlah aku teran separuh nyawa bb xnk kuar2 jgk. Bkn salah ibu meneran ok! :p
- After bb keluar, teros Dr. F bg nurse letak atas dada aku. Diorang soh tgk jantina bb & sebut dgn jelas. Mase nie aku dh letih giler & aku tgk nurse inject something kt drip yg bersambung kt tgn aku. Lps tu aku dh lalok & x ingat ape. Rasenye aku tido dgn nyenyaknya :p
- 1.25 ptg, aihh..mane semua org nih?? Aku dh bersalin ker?? Serius mmg aku rase lalok & blur. Then cuba ingat2 balik & barulah semuanya jelas di ingatan. Kesan epidural masih terasa. So kaki masih kebas & semut2. Makanya xdelah rasa sakit lagi di 'bawah' tu ok! Bbrp jam slps itu, barulah rase nk menjerit huhuh. Dgn darah nifas & jahitan yg masih baru. Huhu...sgt la azab rasanya ok. Nk kencing pn rase seriau. Berak apetah lagi. Ingatkan after bersalin dh teros sihat & normal mcm biase. Hahha..aku tertipu. Sakit yg ini pn masih mencabar. Sgt2 mencabar. Sekian proses bersalin. Selamat dtg alam berpantang.
Serius la wey. Aku rase seksa giler dlm hampir 2 minggu sblm luka jahitan semakin pulih. Aku mmg menunggu2 jahitan semakin ok jer. Lain2 aku x kesah sgt. Alhamdulillah dh hari ke 16 slps bersalin nih, luka dh x terasa sgt. So betullah kata kwn blog Pn. Chem yg ianya ambil masa dlm 2 weeks utk pulih. Tp utk berlari haruslah tidak lagi kan heheh. Jalan dh bleh laju2 lah. Duduk pn dh xde senget benget. Kencing & berak je berdiri lagi. Hahhaha.

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat