Tidak Ku Sangka

Aku x sangka. Betol2 x sangka ade community yg Exclusively Pumping (EP) their breastmilk for their children. Ini krn aku adlh salah seorang drp mereka. Teros2 aku tepek badge yg disediakan utk ibu2 yg EP kt sebelah nie hah. Sblm nie aku malu sbnrnya nk mengaku yg aku mengEP sepenuhnya Naurah. Rasa mcm aku sorang jelah ibu yg hampeh xnk direct BF anak. Tolong jgn cepat buat konklusi yer. Ingat gua saje2 xnk bg direct BF ker? Eventho aku mpyai kekurangan, tp aku ada kesedaran. Kesedaran ttg betapa bernilainya susu ibu pd anaknya. Thats y aku masih gigih mengepam susu utk Naurah eventho aku dh kembali bekerja. Dan ingat senang ke nk fully bg anak breast milk by pumping? Sgt meletihkan ok! Kat opis nk pam, kt rmh nk pam. Nak basuh gadget2 & sterilize bagai. Bangun pagi2 bute mengepam while org lain tgh mimpi yg enak2. Its not easy ok.

Aku jd emosional sket bile ade org2 terutamanya yg blh bg direct BF kt anak diorang cam pandang serong kt aku yg EP nih. Pernah masa aku blm naik keje, kakak sulung aku yg fully DBF anak dia dtg rmh. Dan bile tau aku masih mengEP, cam beriya suruh aku bg DBF. Stp kali dtg pn tnya smpi satu tahap aku jd hangin 1 badan & menjawab soalan2 dia dgn nada yg nak taknak jer. Ape teruk sgt ke mengEP nie? Ianya masih tetap susu ibu kann? Dan yg paling penting sekali aku ada alasan yg sgt munasabah knp aku x DBF. Masih x puas hati dgn jwpn aku? Ahh..lantak lah. Malas nk amek kesah. Dan aku jd semakin faham ada jg ibu2 yg bkn xnk fully BF anak diorang. Tp ada jg sbb2 tertentu. Cthnya susu bdn x mencukupi or takde lansong. Adakah kite jangka benda2 sebegitu akn berlaku pd kite. Dan adakah kite mahu jd mcm tue? (ada juga yg mahu..yg ini no comment). Stp ibu pn nk bg yg terbaek utk anak dia. Tp klu dh ade kekurangan, tlglah faham. Klu xnk paham, lantak pi lah. Ade aku kesah??

Ape2 pn bile aku jumpe blog & forum ibu2 yg seangkatan dgn aku, aku jd sgt teruja. Dan semangat nk BF Naurah by EP smpi 2 tahun (Insyallah) semakin berkobar-kobar. Tapi aku x set jauh2 sgt buat masa skrg. Dlm otak aku pk, dpt 6 bln pn dh cukup baek. Bile dh capai target tue, 1 tahun pn dh cukup baek & so on smpi la hrpnye ke angka 2 tahun. Alhamdulillah eventho aku hnya mengEP, susu badan masih ok. Cukuplah utk si kudik tue. Bam-bam jgk mcm baby2 lain. If sblm nie aku runsing mcm mane nk bg Naurah DBF, skrg aku rasa mcm dh redha & cuma nk focus utk terus bg BM pd Naurah selama yg boleh. Aku nie bkn rajin sgt orgnya. Aku tau utk memperbanyakkn susu bdn, pumping harus kerap. Klu blh 7-8 kali sehari. Tp aku dlm 24 jam cuma pam 4 kali. Kdg2 jelah 5-6 kali klu susu mcm byk or terlebih rajin. But alhamdulillah, setakat nie cukup utk bekalan Naurah ke nursery & utk waktu malam. Walau aku ade kekurangan, susu bdn aku tetap mencukupi. Allahu Akbar :)

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat