Kisah Lama

Pagi ini, di dlm kereta, dlm perjalanan ke opis, seronok bergurau senda dgn Incik Hubby. Sambil bergurau sambil makan kerepek bawang & sampai habis sebungkus besar (dua2 buruk lantak ;p). Lapo sbb x bekpes lagi. Tiba di opis, terik notes RM1x2, lenggang kangkong ke cafe hotel sambil tnya menu ape pagi nie pd staff yg dh siap makan kt sane. Jam dh tunjuk 8.35am, dah start waktu opis la weyy. Ahhh..pedulik hape aku. Yg penting perot msti kasi isi. Masok cafe, yg tinggal security guard warga asing 2-3 kerat. Makcik yg jaga menu terus tnya, ' Nak tapau ke dik??? '. 'Ha'ah...dah lambat dah nie makcik'. Tgk dlm tray, kuetiow goreng tinggal saki baki. ' Ok, meh makcik tapaukan. Kat dalam ade lagi....'. Alhamdulillah rezeki aku masih ada. Tak lame makcik pn keluar sambil tunjuk kueteow yg dia dh tapaukan. ' Ok, cukup dah tu makcik....terima kasih'. Rase cam nk minum teh tarik la pulak. Dah lewat nih. Ahhh...belasah jelah. Amek gelas & duduk mengadap tv. Blm sempat minum makcik td dtg & tanya.

' Adik duduk mane? Kajang ker??'.

' Ehh..xdelah....sy duduk Salak Tinggi...bandar baru....'

' Oo..lalu Dengkil tuelah nk g keje....'

'Ha'ah....makcik duduk mane?'

'Makcik duduk Timah Langat....'

' Oo..mesti kenal makcik ape nie ehh..emm....'

' Cik Leha? Zaleha?.....laki dia arwah Manap tuu??'

(aik..makcik nie blh bace fikiran aku ker?)

' Ha'ah...* sreett...sreeett...bunyi cengkerik kejap*'

' Makcik tau...yg pasal putus tunang tu dgn anak dia tu kannn.....dah xde jodoh, ape nak buat...'
' Ha'ah....tuelah da xde jodoh..lame sy kwn dgn anak dia tue...4 tahun jugaklahhh.....'

' Oo..lame tue....adik da kawen & ade anak dah kan? '

' Kawen dah makcik...dpt anak ppn dah 3 bln lebih dah :)).....'

' Kawen dgn org mane?'

' Sama opis dgn sy jgk makcik...cuma bahagian lain jelah....'

' Dah jodoh kan....makcik dulu pon mcm tue jugak lahh....(cerita psl mase dia muda2 dulu. ade bf tp kene kawen ikut aturan jodoh org tua)

dan bla..bla....pot pet.....dot net.....yadda....yaddi.....

Rupanya makcik tue tau cerita ttg aku dr akak ipar ex fiance, Kak Ten. Well....i know Kak Ten too well. Dia mmg  terover peramah & suke cerita ceriti. Makcik tu kate dia sllu hantar baju kt kedai jahit Kak Ten tu. So adelah K.10 cerita2 & bgtau ex fiance adik ipar dia (aku la tue..) keje kt opis dekat ngn hotel. Makcik tu kata dia x pasti yg mane 1 adlh aku. Juz agak2 jelah. Hari nie baru dapat kepastian yg org itu adlh aku. Lately aku sbnrnya mmg teringat jugak ape cerita tunang x jadi aku tue. Mmg lost contact lansong. Ntah hidop ke da kawen ker...ape ker...lansong xtau. Makcik tu ckp ex blm kawen lagi. Ptg2 sllu la balik ke Timah Langat tuh. Tp x pernah pulak nmpk ade bwk ppn ke balik rmh kot da ade aweks baru. Mak ex masih kerja tempat lama kt ibu sawat Telekom kt Cyber nih. Katanya nak benti keje lps anak yg bongsu abes study kt Poli. Rmh diorang dah buat baru. Ex lah yang keluar duit buat rumah baru tue. Sempat makcik tu tnya ' pernah pegi rmh baru diorang?'. Haha..buat ape siot aku pegi rmh dia. Xde kaitan lansong dahhh huhuh.

Akhirnya teka teki teka tekuk yg bermain di fikiran aku ttg ex terjawab tanpa disangka-sangka. Ntah bile nak kawen ntah mamat tue..Pelik gak aku sbb atr sbb kitorang pts tunang pn sbb dia dah jumpe aweks yg lebih baek dr aku. Aku yg terkontang kanting xde sape2 mase tu. Last2 aku lak yg kawen dulu. Dia dgn aweks baru tak taulah ape citer. Masa di ambang ambang putus tunang tu, ex ade cerita jgklah ttg dia & aweks baru ada halangan dlm menjalin perhubungan. Ntah ape kesudahan cerita aku pn xto. Samada masih menjalin hubungan atau akur dgn halangan...wallahualam. Ex dah buka lembaran cerita baru utk diri dia. Maka aku pn perlu buka buku baru tanpa dia. Jalani hidup single dgn penuh keyakinan. Mungkin aku dipihak yg benar. Allah permudah hidup aku & bertemu jodoh dlm masa yg singkat slps itu. Bahagia sampai skrg :)) Ex pulak tak taulah dia bahagia ke tak skrg. Tp aku mmg ternanti2 jugak kad jemputan kawen dr dia. Nape dia x kawen lg siot??? Pelik akuhh.....Kenduri kawen aku last year aku ade jemput tp rasanya dia x dtg. Dia pn pernah ckp xnak dtg klu aku kawen. Nape ntahh..pelik aku. Mcm la aku yg beriya nk putus tunang ngn dia kann heheh. Aku pulak mmg ckp klu dia kawen, aku nak dtg hohoh. Rasional sungguh aku nihh heheh ;p

Ntah la..pd aku yg lepas tu lepas jelah. Dah xde jodoh nk buat cenggane? Pisah pn cara baik bukan musuh2. Maybe dia rasa bersalah kt aku kot. Ntah lerr. Kdg2 aku rasa mcm nak call & sembang2 ngn dia tnya ape cerita etc. Tp takot dia x selesa pulak kann. Dia cam xnk kawan dgn aku lansong dahh. Last week hari Jumaat aku nmpk kereta dia potong kereta me & hubby masa balik kerja. Aku ckp jelah dgn hubby...'tu kereta ex tunang dulu tuhh...nak balik rmh dia kt Dengkil lah tue....ntah ape citer ntah mamat tue'. Hubby senyum aje. Hubby ku mmg sempoi. Cayang Abang....mmuahh (sila jgn muntah ijo ;p). Aku mmg senang bercerita apa saje pd hubby. Dialah suami, dialah kawan baik. Pd aku lebih senang mcm tue spy kepercayaan senang di pupuk. Bile kite senang bercerita ttg apa pun, dia pn takdelah senang nk curiga or syak ape2 kann.

Natijahnya..emm ntah ape aku nk tulis ekk..hahah..blur jappp...belasah jelah ^_^ saje nk share citer dgn seme hohohh....

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat