Tentang Bersalin Hihi

Masa nak pegi tgk Harry Potter hari Jumaat mlm lepas kt Jusco Cheras Selatan, tiba2 mata terpaku pd 1 bangunan baru disebelahnya. Bangunan ape pulak nie? Sebelum nie takde ponggg?? Then terbaca lah 1 signboard besar kt depan tue tulis COLUMBIA ASIA. Huiyoohhh...kat sini pon diorang dah bukak. Teros ckp ngn habi. Adik Naurah nnti lahir kat sini jelah. Habi ckp ' banyak la cekadak'. Ntah bape pulak nk kene bayo klu bersalin kt situ. Hahaha. Kelakar. Aku pn tak tahu bape ongkosnya klu deliver kt sane. Tp dgn kompiden ckp ' lebih kurang An Nur je kot'. Sbb rasa mcm best kan nk bersalin tempat lain pulak. Pengalaman baru. But after a short discussion dgn habi, rasanya tak jadilah nk aim bersalin kt sane. Sbbnya doc pon tak tau muslim or non muslim. Of kos tak berkonsep Islamic mcm An Nur. Takde nyer nk dengar bacaan ayat2 suci Al Quran mase tgh sakit2 nk bersalin tue kan. Takkan dpt jumpe doc pakar yg se'best' doc Fatimah Mustafah yg menyambut kelahiran baby dgn penuh adab sbg seorang muslimah sejati. So rasanya stick to An Nur jelah utk adik Naurah nnti. Dah sgt selesa dgn doc Fatimah. Sgt adore her. Mase doc Fatimah blm dtg masa aku tgh meneran utk bagi kepala Naurah turun, aku riso giler. Takot2 nurse je pulak yg sambut Naurah. Seb baek kdg2 aku meneran dgn cara yg salah. So xdelah Naurah nk keluar cepat. Kekeke.

Pastu aku teringat masa doc Ros pakar bius nk inject kt tulang belakang sbb nk pasang epidural. Masa aku agreed ckp dgn doc Khamsiah nak pakai epi (due to high blood pressure), aku tak terfikir yg aku akn menjalani 1 cucukan or suntikan yg agak rumit. Cam kompiden je ckp ok tp tak tau ape2. Sekali dia punye prosedur mcm nk kena bedah pon ade. Siap tampal2 ape ntah kt belakang badan aku tuh. Ekceli prosedur epi nie bkn boleh main2. Thats y ada doc yg khas cuma buat suntikan2 kritikal mcm nie saje. Klu aku bergerak-gerak masa nk kene inject, salah cucuk, bahaya wooo. Yelah, sbb melibatkan urat saraf kan. Boleh buat lumpuh oke! Dan bermacam komplikasi lain. Bahaya kan? So masa nk kene cucuk tu, ada nurse tolong steadykan badan aku. Jgn bagi gerak2. Dlm bbrp minit msti nurse akan tanya keadaan aku mcm mane. Ada rasa pening2 ker. Nak muntah ker. Sakit lagi ker. Tp serius epi adlh ubat yg sgt ajaib. Contraction yg gila2 hilang mcm gitu jer. Dapatlah aku tido2, relax2 seme. Mmg tak pressure lansong. Tenang aje sampailah bila tiba masanya utk Naurah betol2 sudah mahu keluar. Itu pon byk sakit kt bahagian belakang pinggang & peha kanan. Mcm urat saraf di tarik-tarik. Bahagian kaki yg lain kebas takde rase ape pon. Aku tak merasa pon feel rasa betol2 nak meneran. Meneran hanya berpandukan ctg bile contraction dilihat menaik tinggi jer. Pastu mase doc Fatimah buat episiotomy utk masokkan vacuum atas kepala Naurah, aku xde rase ape pon. Habi ckp darah membuak-buak masa doc gunting tue. Teros habi tak tgk dah lps tue. Dia kan fobia darah banyak. Kekeke. Yg aku rasa masa doc guna vacuum mcm tick tickk gitu jer. Mcm kene jentik kot. Hahaha. Pastu terasa la ada benda ditarik keluar dr dalam perut. Siap!! Senangnya.....hihihi....

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat