How Come??

Naurah nak Ibu bacakan buku yg mana 1 nihh?
Sebenarnya aku tengah tak berapa nk sihat sekarang nie. Perot masok angin kot. Dah mkn bihun goreng bekpes td. Tp maybe mmg dah masok angin, jawabnya semua keluar balik. Pastu angin naik ke kepala. Pening-pening suda. Sapu minyak angin lega la sikit. Tp masih blm fully recovered. Tahankan jelah.

Di sebabkan ada bbrp org yg tanya mcm mane Naurah boleh behave je baca buku Noddy tue, aku share sket kt semua org yer. Aku bukanlah nak jack korang semua pegi beli program Noddy. Tp aku rasa antara salah satu sebab knp Naurah ok jer dgn buku2 tue semua xde nk koyak2 bagai adlh krn dia dah biasa tengok semua cartoon character tu dlm VCD. So dia mcm tertarik la. Kire mcm if sblm2 nie dpt tgk dlm tv, now dpt tgk kat buku pulak. So dia mcm excited lah.

Aku pon secara spontan bila bacakan Naurah buku Noddy tue, mcm terikut-ikut pulak gaya percakapan all the character dlm VCD yg aku tgk sama2 tue. Jadinya Naurah pon suka lah kot aku buat suara mcm2. Pastu mengingatkan dia semula pd apa yg dia dh tengok dlm tv tuh. Aku rasa ini sebab utamanya lah Naurah minat pd buku. Bermakna maybe lebih bagus sekiranya anda ada VCD & bukunya sekali utk menarik minat anak. Gabungan keduanya Insyallah dpt menjadikan anak anda spt Naurah skrg =P

And amazingly Naurah bukan hanya tak koyak buku2 Noddy yer. Aku dah try test kat Majalah Pa & Ma, juga majalah kereta habi pd dia. Still dia tak koyakkan pon. Dok khusyuk je dengar aku terangkan satu persatu gambar2 yg dia tunjuk dlm majalah tue. Takde pon nak koyak-koyak mcm klu kite bagi kertas. Petanda dia dah dpt membezakan atr buku & kertas kot?? Huk huk.

Lagi satu, aku pon minat membaca jugak. So klu habi layan Naurah main2 dgn toys bagai, aku akan baring kat sofa & baca buku-buku aku pulak. Sllunya klu Naurah nampak aku baca buku, dia pon sebok ok nk ngendeng dtg soh aku ceritakan buku aku tu kat dia. Tp idak ler aku bagi. Buku aku tu bukan ada gambar apa2 pon. Semuanya tulisan jer. Minat ke Naurah nak dengar aku baca tentang bagaimana nk menjadi seorang muslim yg lebih baik? I bet she will be bored after juz a few minutes I read about what inside the book. Hahaha. 

Mcm bile aku baca Quran jugaklah. Asek dia sebok nk selakkan pages by pages. Camne siot aku nak baca kalau dia asek sebok nak menyelakkan? Mcm la aku boleh baca laju-laju kan? Sudahnya bila aku tekan helaian yg aku tgh baca, dia pulak dok sebok nk menyelak, terkoyak sudah 1 page Quran aku itu. Tsk tsk Mengamok jugaklah aku kan? Bila aku marah, dia diam jelah buat muka seposen. Pastu pegilah dok main2 kat area2 situ. Tak lama pastu dia datang balik kaco. Sabokan jelah -__-

Nak didik anak-anak nie bukan mudah yer kawan-kawan. Sgtlah menguji kesabaran kite. Dan banyak juga memerlukan pengorbanan. Samada dr segi masa mahupun wang ringgit. Tp bile dah dpt tengok hasilnya, terasa amatlah berbaloi-baloi =D

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat