Cantiknya Bila Kurus

Memang semua wanita nampak lebih cantik kan bila kurus? Aku pon rasa aku lebih cantik kalau kurus. Hehehe. Cantik dimata aku & cantik dimata habi je yang aku pentingkan. Takpelah orang lain kata tak cantik pon. Ape kena mengena dgn hidup aku ye dak? =)

Bab jeles pada bentuk badan wanita yang selim memang tak pernah terhapus dari kamus hidup aku kot. Lebih-lebih lagi kalau tengok para artis yg cun melecun tuh. Apetah lagi yg dah berkahwin & beranak pinak. Contoh cam Erra Fazira yg makin cun kebelakangan ni. Juga seperti Rita Rudaini yg dah beranak 2 hokeyh! Tipu lah kita yg dah beranak sorang nie tak rasa tergugat kan? Kalau deme boleh, nape aku tak boleh? Itulah atr persoalan yg timbul dalam fikiran aku walaupon aku sudah arif benar dgn jawapannya. Hahaha...

Malas lah nak cerita pasal orang lain. Cerita tentang diri aku jer sudah! Entah apa nasib masih tak jumpa produk yg berjaya menurunkan berat badan aku dgn drastiknya. Salah produk atau salah aku sbb tak jaga makan spt yg disarankan? Well, produk nie sbnrnya membantu serba sikit aje proses turunkan berat badan. Pucuk pangkalnya kite tetap jugak kena berdiet dgn control kuantiti makanan & makanan apa yg kita ambil. Takde short cut yg mudah-mudah mcm eat all you can kalau kita berhasrat nak slim down. Melainkan buat lipo suction or potong saiz perot mcm Chef Zam buat tuh. Ade bran?

Eyhh..pergi slimming centre pon ko kena berdiet jugak taw! Makan rebus-rebus aje yg digalakkan. As usual pengambilan karbohidrat spt nasi, mee & yg seangkatan dgnnya wajib di cut habis-habisan. Waktu tido juga tak boleh melepasi jam 10malam. Siap ada jadual tido ko! Anda mampu? Kalau rasa tak mampu g dok diam-diam mengenang nasib badan. Hewhewww....

Siryes kalau kita tak ikot jadual pemakanan deme, takdenya nak turun banyak sampai belas or puluh kilo tuh. Setakat 4-5kg jer gaknye. Penat jer melabur ribu riban kalau dpt hasil yg mcm puasa sebulan pon boleh dapat kan? So nak tak nak usually org yg pergi slimming centre nie mmg bersemangat waja ikut jadual makan yg diberikan. Nak jadikan wang yg dikeluarkan tu berbaloi-baloi. Plus malas nk dengar amoi slimming centre membebel bila berat tak turun sbb kita tak jaga makan. Ha ha ha....

Bila dah kurus, kalau kita makan balik mcm rutin biasa dulu, mmg sah akan naik balik berat tu ok! Sebab tu ada orang kata utk kurus & maintain selalu, kita kena ubah gaya pemakanan kita. Makan makanan yg kurang minyak, kurang gula etc. Ala pemakanan sihat cam yg spital saran tuelah senang cakap. Kalau tetap melantak macam dulu, jawabnya gemok la ko balik. Hahaha. Kijam kan?

Yer..aku tawu ada orang perempuan yg memang bertuah dilahirkan mempunyai metabolisma badan yang tinggi. Pulak tu jenis rajin buat kerja rumah jalan sana sini. Lemak pon tak sempat nak bertempek. Orang jenis nie, makan banyak mana pon tetap maintain selim gitu. Org spisis mcm nie tak payahlah kita nak jeles sangat sbb dh mmg anugerah Allah pd dia. Redha ajelah. Dah rezeki orang kan? Kita yg jenis badan makan tak byk mana tp tetap gedempol nie kena tetapkan fokus utk jaga pemakanan kita. Jangan sampai jadi penyakit & menyusahkan pergerakan pulak. Kena cegah sebelum terlambat!

Tahun 2008 rasanya aku dah redha dgn kekurangan diri bab senang menggemok nie. Aku tawu aku mmg perlu jaga makan sampai aku mati kalau nak kekal sihat & mempunyai BMI yg normal. It just that nafsu makan nie memang sgt susah nak kekang. Dah kalau hobi kita nie makan....camno nak buat gitu?

Sekali lagi....life is all about choices. Ikutkan nafsu makan = gemok. Jaga makan = kurus & cantik. Sila pilih...sila pilih...jangan malu-malu......hehehehe...

Ianya tidak mustahil utk dicapai.....i've done it before..sengsara tp hasilnya =D dgn bantuan putus tunang mmg senang ler kahkahkahhh





Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat