Resipi : Ayam Pongteh

Akhirnya aku berjaya beli 1 buku resipi sejak bergelar isteri. Sebelum ni asyik la gugel kat internet aje pastu salin & try. So mcm tak rasa memerlukan buku resipi. Cara yang free kan ade ye tak? Tp bila tengok Resipi Warisan Masakan Berkuah Chef Hanieliza kot nama dia agagaga, terus rasa nak try. Ada buku resipi dia yg lagi satu tu bila aku belek resipi dia cam yg aku selalu masak hari-hari aje. So turn off, then nampak buku yg ini tetibe macam eyhh banyak yg tak pernah masak lagi neh. Ingredients dia pon semuanya senang dijumpa. Why not beli & try? Murah aje RM5.50. Mak memang suka yg murah-murah neh ^^

So resipi pertama yg aku masak dari buku tu ialah Ayam Pongteh. Kebetulan habi beli ayam setelah sekian lama dok mentekedarah ikan, sotong & udang hoho. Semua bahan ada, so apelagasss. Zaaaassss! Tp being me as usual mesti suka nak derhaka pada resipi. Hahaha. Alor..cuma tambah tomato potong & bunga kantan aje hehehe.

Macam ayam masak kicap aje rupanya hohoho


Bahan-bahan:
Ayam seekor potong ikut suka bape bahagian
Bunga Kantan
Tomato
Taucu
Kicap
Garam
Gula
Asam Jawa
Bwg putih, merah, halia (hiris)

Cara-cara:
1. Lumur ayam dengan kunyit & goreng. Ketepikan.
2. Tumis bahan hirisan. Bila dah naik bau, masukkan tauchu kicap asam jawa gula & garam.
3. Bila dah sebati, masukkan tomato & bunga kantan. Last sekali masukkan ayam yg dah digoreng tadi. Gaul rata & hidangkan.

Habi makan bertambah. Maybe kena dengan tekak dia kot masakan ni. Aku tak bape gemor tauchu, sekali sekala makan macam ni OK lah. At least ada kelainan drp masakan yg aku biasa masak. Tak sabar nak try resipi yang seterusnya ^^





Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat