Resipi : Kimchi Kobis Cina

Yang ini boleh letak resipi sebab dah janji hari tu kan? ^^

Senang aje buat kimchi versi Malaysia neh. Aku memulakan projek pada pukul 9.20pm malam tadi. Potong the kobis, basuh & rendam dengan air garam selama 8 jam. By right pukul 5.30am aku dah kena bilas & perah the kobis. Tapi aku kesiangan & lewat 1 jam drp jadual. No worries. Takde hal pon nak terlebih rendam 1 jam. Bila rendam dengan air garam, aku tengok the kobis macam jadi lembik lah. Cam dilayur gitu. Digaramkan adalah spt diperam atau dijerukkan lah hasilnya ye dop?

1. Potong the kobis ikut suka hati anda

2. Rendam dengan air garam. Garam like 4-5 table spoon

3. Peram selama 8-9 hours

Iklan sementara menunggu 8 jam ^^ *baju Na bagi hihi

So aku bilas dgn air paip & perah utk menghilangkan rasa masin yang melampau. Dah siap perah, bolehlah start buat kuah pedas utk gaul dengan kobis pulak. Siang bawang merah, bawang putih, halia, serbuk cili & kisar bersama air 7up (updated:- & cencalok). Zreettttt....siap! Serbuk cili tu dalam 2-3 table spoon. Ikot tahap kepedasan yg korang mahu. Tuang atas kobis yg dah diperah tadi & gaul rata. Now boleh lah try rasa kimchi kobis anda. Tambah la segala perisa yg patut ikot kesedapan tekak. Aku letak sikit gula & sos ikan. Bila dah kena dengan tekak, bermakna kimchi kobis anda sudah pun siap ^^ Easy peasy right?

Bila dah siap, boleh lah masuk dalam bekas & simpan dalam fridge. Setengah jam je buat semuanya. Kimchi ni makan sejuk-sejuk gitu yang sedap. Pada tekak aku lar huhuhu. Bila di makan dengan daging or ayam BBQ memang sangat kena lah. Balut-balut gitu, nasi sikit & auuummmm!! Perghhhh..

4. Gaul dengan rencah yg dah dikisar. Pakai sudu kalau taknak tgn pijar yer

5. Dah siap simpan dalam fridge. Yeayyy!!

1 kobis bunga cina jadi sebekas gitu aje. Tak banyak sangat pon. Just nice la utk makan dengan nasi 3-4 kali makan. Camni mane nak sempat bawak rumah Kak Ya + + So kena buat lagi lah nanti neh?

updated:- homaigod....mak lupe letak cencalok weyhhhh!!!! padan macam ade yg kurang tadi T T balik nanti gaulkan ajelah sikit dlm kimchi....patutnya cencalok tu kisar sekali yer dgn bahan kuah. plis take note!!










Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat