Pengalaman Berbekam

Sabtu lepas, aku ke Bangi utk berbekam. Sederet dengan Manjaku, atas kedai Al Mughni, tingkat 3. Ada pembekam wanita & lelaki. Bekam by appointment lah yer. Bagitau waktu kita nak datang, nanti dia tunggu. Tempatnya pun selesa aje. Bawa anak-anak pun OK sbb ada ruang bdk-bdk nak main kat depan tu. Semua orang tahu bekam tu apa kan? 

Berbekam mampu mengekalkan kesihatan dan kekuatan jantung serta merendahkan kadar stres di dalam tubuh, di mana ia perlu untuk menghindarkan diri daripada penyakit-penyakit kronik seperti sakit jantung, strok, diabetes, artiritis, tekanan darah tinggi dan kanser.

Berbekam ni sunnah Rasulullah SAW. Dapat pahala, insyaAllah.

Mak, Abah, Kak Ya & Hirraz semuanya pernah berbekam. Bekam ni proses buang darah kotor dalam badan. Segala toksid, kolestrol, harapnya terbuang sama lah ^_^"

Masa pergi tu aku cakap dah nak buat bekam darah tinggi & migrain. So bekam paling sesuai kat belakang badan & sekitar tengkuk. Mula-mula pembekam sapu minyak & urut sket badan kita. Lepas tu dia bekam angin dari dalam badan. Lepas tu baru dia cucuk badan kita dengan Pen Bekam yang takdelah sakit mana pun. Bearable lah. Laju-laju je dia buat tu. Lepas cucuk, dia pasang lah cup bekam tu sedut darah kotor dari bekas cucukan tadi tu. 2 round dia buat kat aku utk bekam darah tu.

Puan Aini tu kata tak banyak sangat darah kotor aku. Dia kata org darah tinggi selalu darah memang pekat skek. Maybe susah nak keluar. Lagipun tarikh aku buat tu tak kena. Lagi senang darah kotor keluar if buat pd tgh bulan dlm kalendar Islam.

Takdelah horror sangat rasanya. OK je pada aku. Bekam migrain kena buat dekat kepala. So dia cukur sikit rambut aku utk letak 1 cup. Lepas buat bekam, ringan betul rasa kepala dan badan. Ada lah rasa sengal sket badan sehari dua. Tapi tak menggangu sangat pun. Bekas bekam tu dah 4 hari masih ada kat belakang badan. Naurah tengok ketakutan kehkehh. Dia tanya ' eee..apa tu belakang badan ibu? kesiannyaaaa.... '. Yelah pasal merah-merah kan kat badan ikut cup bekam tu. Pulak kulit cerah memang obvious sgt la nampaknya. Kak Ya pun nampak hari tu. Dia kata ritu dia buat kat JB takdelah bekas gitu sekali kehkohh =P

Aku plan nak pergi berbekam once in 2 months. Lepas ni target nak buat pd tgh bulan Islam sbb lagi afdhal waktu tu membuatnya. Bestnya bila rasa sihat. Alhamdulillah =) Usaha, doa & tawakkal.

Maybe lepas ni habi pun boleh buat bekam. Dia tu ada resdung.

Berbelak sekali bedak kat muka. Malam buta main mekap Cik Ya hahaha

Mihmihhhh

Makin membesar dah anak aku. Cepatnya lahai.....





Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat