Skip to main content

Gerhana Matahari Atau Matahati?


Pagi tadi ada gerhana matahari. Jakun betul rasa bila tengok. Mula2 tak ingat pun ada gerhana tu, skali masa otw ke office tu rasa macam lain pulak kaler suasana dunia. Macam mendung tapi at the same time ada matahari bersinar di sudut sebelah sana. Jadi kaler tu jadi pelik skek ah kan. Lebih kurang mcm hujan panas gitu. Dari tinted cermin kereta depan yang gelap atas tu memang mata ni boleh nampak jelas gerhananya. Kagumnya dalam hati Allah jelah yang tahu. Rasa excited sangat sambil paksa habi tengok sama memerhati keindahannya. Guane pulak dia nak tengok betul2 dengan tgh drive tu kan? Sabor jelah hewheww =P

Sampai office masih rasa excited. Tapi perasaan dah bercampur dengan sebak memikirkan keagungan Allah yang Maha Esa. Sesuatu yang magical spt gerhana ni tanda kekuasaan Allah & ianya berlaku didepan mata kita sendiri. Masih tak percayakah dgn Hari Kiamat? Tiada yang mustahil bagiNya. Allahu Akbar.

Tak bertangguh lepas punch card, mohler kite ke Surau. Sebelum tu study dulu cara2 solat sunat gerhana matahari. Dalam hati kata at least sepanjang aku hidup kat dunia ni dapat sekali buat pun jadilah. Ini Allah dah bagi peluang kelapangan masa, jgn dipersiakan. Ianya mungkin takkan datang lagi. Tiba kat surau nampak a few staff yang buat solat sunat juga. Alhamdulillah, happy tengok.

Lepas buat solat sunat gerhana, sambung terus dengan solat dhuha pasal dah masuk waktu pun. Lega awal pagi dimulakan dengan perkara berfaedah. Rasa lebih bersemangat utk menjalankan tggjwb kat office. 

At times aku terfikir juga aku ni ada degree tapi kerja taraf SPM. Macam kesiannya lahai. Kenapa agaknya Allah tak rezekikan aku kerja yang setaraf eyh? Mungkin aku dah dapat jawapannya sekarang. Kelapangan masa yang aku ada dengan kerja skrg adalah sangat bernilai kalau aku pandai manfaatkannya. Walau gaji aku kecil, tapi banyak juga benda yang aku dapat kat dunia ni. Ada rumah walaupun bukan atas nama sendiri, at least tidaklah kena bayar sewa tiap bulan kan? Dahlah rumah pun selesa. Apa lagi ko nak?

Walau gaji kecil, dapat juga at least setahun sekali pergi holiday bersama suami & anak2. Ada orang duitnya memang banyak tapi takde kelapangan masa nak bercuti. Apa lagi aku nak?

Kadang benda2 macam inilah yang buat aku rasa bersyukur sangat dengan kehidupan skrg. Dan cara utk aku tunjukkn syukur tu adalah dengan berusaha memberi yang terbaik kesempatan yang aku ada sementara masih hidup ni dengan beribadat kepada Allah. Cara apa lagi aku nak tunjuk kalau bukan dengan cara tu? Kalau setakat cakap kat mulut, terniat di hati tapi tak pernah buat pun tak guna juga kan?

Hikmah sesuatu perkara yg Allah takdirkan pada kita bukan boleh nampak dalam waktu yang singkat. 10 tahun kot aku kerja sini, baru skrg terfikir kenapa sekian sekian. Sebab tu orang kata tak setiap pkr tak best yang berlaku dalam hidup kita tu merupakan musibah sepenuhnya. Pd waktu ianya berlaku, ya, maybe ia musibah. But as time passed by, entah mcm mana kita rasa pkr tu 1 rahmat pulak. 

Marilah aku relate kan pasal kes putus tunang dulu dengan suami yang aku ada skrg. Masa putus tunang tu nangis2 tanya Allah kenapa dia bukan jodoh aku? Aku rasa dia dah terbaik dah dari semua lelaki yg aku pernah jumpa. Why??Why???? Eceh mcm drama pulak hahaha. Rupa2nya Allah nak bagi jodoh yang laaaagiiiiii baik drp yg putus tu. Ohh, ada rupanya lelaki yg lebih baik yer? Hewheww. Nampak tak keterbatasan ilmu manusia kat situ? Kita nampak apa yang Allah bagi kita nampak je. Sedangkan Dia lagi nampak semuaaaaanya pasal Dialah penciptaNya betul tak?

Sebab tu jgn mudah bersangka buruk pd Dia. Tak pernahnya Dia ciptakan kita saje nak buat kita hidup merana & susah kat dunia ni. Apeke pekdahnye kalau manusia diciptakan hanya utk itu kan? Pelik bebenor hehe. So ikot logik akal pun kita boleh pk benda ni. Rajin2kanlah diri memikir tentang kekuasaan Allah ni. Moga kita dapat jadi hambaNya yg sentiasa memperbaiki diri sepanjang kita hidup kat dunia ni. Aminnnnnnn...


Popular posts from this blog

JJCM Tempat Makan Best Di Batu Pahat (Last Day)

Memule kan aku memang dah tak larat sangat nak keluar lagi malam tu for dinner. Sakit pinggang dah datang. Itulah habuannya bila sopim kat Parkson tak hengat donia. Jalan banyak kemain lagi macamkan awak tu sihat sangat. Tapi benda dah jadi, nyesal pun tak guna. Bila tanya habi dia boleh tak keluar sorang tapaukan je? Kemain tarik muka pasal tahu kena beratur panjang kat Restoran Nasi Lemak Cik Chom yang viral tu. Ditambah pulak Nazif kata nak ikut Ayah. Haih...sabor jelah kite.
So kuatkan semangat, gagahkan diri bersiap and keluar semuanya. Sampai je memang tak pernah tak beratur orangnya. Lepas dapat meja, habi beratur & aku layan budak-budak. Dalam 40minit jugaklah nak sampai turn habi. 
Kami order 3 jenis lauk. Sotong King, Ikan Siakap & Ayam. Semuanya digoreng yer. Nasi lemaknya lembut & cukup rasa. Sambalnya kurang pedas tapi tak cukup perasa kat tekak aku. If tambah manis & masin sikit lagi baru power. Sotong King & Ayam cukup rasa. Sedap. Ikan siakap je ba…

Cari Bala

Nak cerita pasal lately addicted baca kisah seram kat Fiksyen Shasha end up sampai terbawak2 dalam mimpi pastu dah 2 malam kena tindih. Padan muka aku. So aku kena stop la kejap dari baca kisah2 dalam tu. Haihh...fikir2 balik baik aku baca buku Kisah Nabi ke baca terjemahan Al Quran ke kan. Hishh bongok betul lah diri sendiri ni haha. Baiklah, aku akan cuba utk insaf dalam hal ni. Moga Allah bg kekuatan. Amin.
Entah la sejak dulu2 mmg suka kisah2 misteri & seram ni. Tapi nak kata diri sendiri tu berani tidak juga. Aku declare diri aku biasa2 ajelah. Tak takut sangat, tak berani sangat. Tengah2. Orang kata begitulah sepatutnya diri kita ni kan dalam bab menghadapi kes2 begitu. Sebab walau ape pon kita kena takut Allah yang No.1 sekali. Depa pun makhluk Allah jugak. Allah yg ciptakan depa sebegitu rupa. Jadi kelebihan yg depa ada bab menakut2kan kita ni janganlah kita terlalu taksub sangat sampai tak ingat akan kuasa Allah yang lagi hebat itu.
Dulu2 masa aku masih dalam zaman jahil…

Cabaran

Dah agak lama tak timbang berat badan sebab cuak terlalu banyak sangat mencicipi makanan tak sihat & portion terlebih terkurang sana sini. Pagi tadi kuatkan semangat & redho jelah bile tengok angka penimbang tu. Sendiri salah, terima ajelah hakikat kan? To my surprise ada juga penurunan walaupun ciput huhuhu. I loike sangat. Pasal dah prepare diri for the bad, tetibe nampak good, happy terus mood kita pagi hari yang sejuk ni. So just continue with the routine. Berharap sangat bulan 2 nanti kuat balik utk jaga makan macam masa bulan 12 ritu. Sebab dah tak sabar nak tengok angka kat depan tu berubah buat kali ke-2 ^__^
Self confidence level bila pakai baju pun makin tinggi walau belum dapat berat badan yg ideal. Sebab kita tau kita sedang buat sesuatu kepada masalah yang kita ada. Overall I can say that life is good for me at the moment. Segala puji bagi Allah yang menunjukkan jalan kepada permasalahan yang seakan tak berkesudahan buat diri aku sebelum ini.
Kiddos pun doing goo…