Passport Renew 2023

Bismillah

Well post hari ni special sikit sbb aku nak simpan kisah special ni dlm blog. Kisah special bukan sesuatu yg biasa terjadi dlm life aku. Selalunya biasa biasa je. So bila ada yg menarik utk dishare, aku tak nak lepaskan peluang lah

Kisah ni baru je berlaku pd hari Sabtu yg lepas. Kelmarin. Tentang task utk renew passport suami & kiddos. Minus akulah sbb dah renew time umrah Nov 22 yg lalu. Malam tu Iz ajak renew kat Imigresen KLIA je. Open awal bulan haritu. Kira paling dekat la dgn rumah kami. Malangnya bila aku double check waktu urusan, weekend office tak buka. So kembali la plan asal ke ofis di Kajang tempat kami selalu tuju utk urusan passport

Weekend punya office hour cuma half day. So ada nombor giliran sbnrnya. If dah habis, bermakna tak dpt la buat urusan utk haritu. Kami tak tau pun. Sampai sana tepat pukul 8am & org dah ramai tgh que. Pejabat pun dah beroperasi. Otw nak que dibelakang nmpk org pegang kad biru which is no giliran. Iz suruh aku kedepan & cari info ttg no giliran while dia que kt blkg. Eh takde pulak auntie yg selalu jaga que kt depan tu

Aku give up & jalan perlahan tgk org yg tgh que. Try jelah tanya anyone ttg kad biru tu. So aku pn tuju kt akak sorang ni & tanya. Dia pun explain dgn ramahnya & suddenly tanya aku nak tak no giliran dia? Sebab dia kata dia tak buat pun passport tp suaminya yg buat. So dia pn dlm hati tertanya nak bagi siapa la kad biru dia tu & plan nk pulang jelah kt kaunter bila sampai turn dia nanti. Kebetulan aku tnya info kt dia. So dia willing to give kad dia tu. Cumanya kad ada 1. Kami nk renew for 4 pax

Then dia kata try je tanya kt kaunter tu nanti. Kotla ada rezeki dpt buat semua. So begitulah kisahnya tiba kami 5 beranak ambil tempat dia kt que & time tu turn kami dlm No.3 drp depan. Mmg betul² dah nak sampai ke kaunter. Syukur jugalah org yg que behind tu lelaki cina tua & muda 2 org tak ada ckp apa² pun ttg kami potong que. Kot dia ada mengata dlm bahasa cina ke aku tak taulah sbb tak faham. Yg pasti tak ada yg tegur apa²

Aku pun sbnrnya mcm blur je dgn keadaan waktu tu. Mcm tak hadam sgt kejadian yg dh berlaku sbb mcm kalut gitu kan dgn org ramai que mcm tu. Siap ingt nk kena que dr blkg jugak walhal akak tu dh soh amek tmpt dia. Lampi betul haha. Then aku soh the boys panggil Iz kedepan & teruslah kami que together² bila akak tu dah keluar dari que

Yg lagi best tu kami tak ada buat copy lnsng dokumen yg diperlukan. Original je semua. Nak pergi copy, dh nk smpi turn pulak. Iz kata later boleh kot. Settlekan kt kaunter dulu. Then tiba turn family depan kami. Lama sikit urusan mrk sbb first time buat passport. Tgh tggu tu tiba² keluar seorg officer ppn dr dalam menyelit kat tepi kaunter minta dokumen kami. Maybe sbb dia tgk que pjg lagi. Kira nak bantu cepatkan urusan lah

Iz pun ckp nak renew passport utk 4 org. Officer minta kad giliran and ofkos la kami ada 1 kad je. Dia tanya mana kad lain? Iz ckp ada 1 je. Then officer tu kata klu mcm tu sorang jela boleh buat. So kami pn redha jelah. The rest buat la hari lain. So kami pilih buat utk Naurah. Then officer tu masuk ke kedalam. Kami pn tunggu lagi. Aku dh ke belakang sikit sbb mcm sesak pulak kt kaunter tu ramai org. Tak lama lpstu officer dtg balik. Dia kata boleh buat semua. Terus Iz panggil aku dtg semula kt depan kaunter sbb officer nk tgk dokumen utk semua org lengkap ke tak. Dia bgtau mana yg kena buat copy & suruh tunggu utk urusan ambil gambar pula

Perasaan aku masetu entahlah. Susah nak described. Dia mcm rasa lapang je. Rasa mcm everything will be just fine. Mcm just follow the flow. Dan Alhamdulillah semuanya smooth aje. Ajaib sgt rasa dia. Start drp aku jumpa akak tgh que tu sampailah berurusan dgn officer kt kaunter. Rasa mcm Allah dah aturkan dgn cantik sekali. Senang kata Dia permudahkan semuanya

Logiknya kami mmg dah tak boleh buat pun passport pd hari tu sbb no giliran dah habis. Ramai je Iz kata yg que dgn dia kt blkg tu balik mcm tu je. Tapi kisah kami pula berbeza. Bab officer tu pula, kalau kami berurusan dgn officer kaunter asal yg tgh layan family kt depan kami tu, maybe sorang je dpt buat sbb boleh jadi dia pun malas nk layan. Que masih panjang. Maybe dia nak cepat so malas nak berbudi bicara. Takdir Allah officer lain dtg dan handle kami. Subhanallah

Rasa ajaib sgt kejadian renew passport ni. Selalu baca kisah org lain share. Kali ni berlaku kat diri sendiri pulak. Thats y gigih aku menaip post ni dlm fon utk disimpan kt sini. Buat kenangan org kata kejadian yg jarang² berlaku utk kami org biasa biasa ni. Time tggu giliran utk ambil gambar, jumpa balik akak yg bg kad giliran dia tadi. Dia tanya aku mcm mana tadi? Aku pun excited la cerita kt dia dapat buat semua passport tu. Said TQ again and again to her sbb mempermudahkan urusan kami sekeluarga. Dia kata rezeki anak² la tu. Mungkinlah...

Atau mungkin juga berkat aku berselawat ke atas Nabi SAW sepanjang perjalanan ke imigresen sampailah urusan kami selesai kat situ. Selawat ni kdg aku ingat, kdg aku lupa. Tp mmg tips simpan counter tu dlm kereta mmg agak berkesan. Nampak je sllunya mmg terus aku ambil, reset and start selawat seberapa byk yg dpt. Tak ada niat yg spesifik pun selawat ni cuma aku risau aku kurang selawat tapi cita² kemain tinggi nak bangkit kat Mahsyar nti dekat dgn Rasulullah SAW. So ini ialah atr usaha aku utk capai cita² tu. Selagi masih bernyawa, kita usaha ajelah. Better late than never

So itu jelah kisah ajaib yg aku nak share. By 11.10am urusan kami selesai & terus ke Ioi Putrajaya layan kiddos nk tgk movie Didi & Friends. First time aku tido dlm cinema weyhhhh🤣🤣

Till then!








Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat