Hilangnya Sebatang Gigi


I know..i know...ramai yang tertanya-tanya kenapa aku tak update blog semalam. Kann? Hwahaha. Bajet blog femes & disukai ramai tetibe. Kekeke =P

Well, sebenarnya aku mc semalam. Yerp. Pasal gigi. Dah kurang dah sebatang. Gigi geraham kedua last sblm geraham bongsu. Akhirnya telah selamat dikeluarkan dengan jayanya oleh doctor ppn yang aku tak tahu namanya tapi sangat best & baik. Hehe. Thanks doc sebab bersabar melayan karenah mak budak yang macam budak-budak nie semalam. Jasa baik doctor akan sy balas dgn kesetiaan utk merawat apa saja yang berkaitan dengan gigi di klinik doctor. Best tak saye? =P

Sejak malam sebelumnya memang asek rasa seram nak g cabot gigi. Tapi kalo bertangguh lagi pong, at  the end tetap kena cabot jugak kan gigi yang dah sakit tu? So gagah jelah cekalkan hati ke klinik gigi. Sampai-sampai takde orang kat klinik. Masok jer doc mcm dah kenal & tau nak kena buat ape kat budak nie. Makanya tadah jelah mulut nganga luas-luas. Sakit sket masa doc inject ubat bius kat gusi belakang sekali. Pastu sekeliling gigi pon di bius tapi tak horror sgt mcm kt gusi belakang tue.

Tunggu 5 minit bg ubat bius berkesan. Sempat la aku baca sampai habis cara-cara menggosok gigi yang betul kat dinding klinik tu. Pastu doc datang balik. Dalam hati dok baca bismillah & zikir apa yang teringat. Bila doc dah masukkan alat yang pegang gigi utk ditarik tu, bunyik krek krok. Wuhuhuh. Memang suspen wa cakap lu. Nurse dah siap-siap pegang kepala aku sebab kompem masa nak tarik gigi tu cam bergoyang-goyang kepala kita kan?

Doc siap-siap bagitau susah sikit nie sebab gigi awak tak goyang. Masih kukuh. Cuma saraf dah rosak & ada bakteria. Tu pasal dia sakit tuh. Lepas krok krek tu aku ckp la 'sakit!!!!'. Bleh lagi aku cakap kan? Mwahaha. Doc teros berhenti serta merta & bius lagi sekali a few spots keliling gigi tu. Tunggu lg 5 minit & otak aku cakap. Pergh! Gile horror nih sebab macam 2 kali pulak. First attempt gagal sebab ubat bius kurang berkesan kat aku. Takde rasa kebas lansung. Tapi masa doc test sblm dia nak cabot tu tak bape rasa sgt dah time dia cucuk. Apasat sakit bebeno masa dia nak tarik tu yerp?

Maybe ubat bius kurang. So sekali lagi & doc siap cakap ok dah nak keluar dah nie. Sikit jer lagi. Dan akhirnya tadaaaa!!! Dah siap keluar & eventho rasa sakit tapi tak horror sangat kot. Cuma prosesnya tuelah buat rasa ngeri aje. Macam masok bilik pembedahan wa cakap lu. Wuhuhuh. Aku kalo bercerita sokmo nak over kan? Hahaha...

Pastu doc pon masokkan kapas dalam lobang. Tunjuk gigi aku yang dah terkulai layu atas meja pembedahan & pesan jangan makan panas, pedas & jangan pakai sangat tempat berlobang sebelah sana tu. Takot infection pulak. Honestly kalo dia tak pesan gitu pon aku memang ngeri je nak kunyah sebelah situ. Seb baek memang dah lama kunyah makanan belah kiri. So shud be no problem la kan? ^_^ 

Doc ingatkan lagi tentang plak gigi yang dah tebal perlu dicuci & sebelah kiri & kanan gigi geraham yang dah dicabot tu sudah mula nak berlubang. So better tampal awal-awal utk mencegah ia jadi lebih berlobang. Itulah nasihat doctor tentang kesihatan gigi aku which is aku rasa berbelah bagi nak cuci gg ke tak sebab ada orang cakap kalo cuci gigi nanti gigi jadik jarang & rasa tak best. Huhuhu. Tapi bab kena tampal tu aku pasrah jelah  buat dalam masa sebulan dua nie nanti. 

Medical allocation pon dah tinggal $100+ jer lagi. Tak banyak. Samada cuci gigi or tampal dulu. Kena buat pilihan sebelum tunggu utk allocation tahun depan pulak.

Lupe nak cerita pulak. Kesan cabut gigi nie selain gigi dah takde kat situ, kepala aku belah kanan nie macam sakit aje. Maybe urat gigi yang bersambung ke kepala tu kot. Sampai skrg masih rasa sakit sikit-sikit. Patut la doc bg ubat pain killer & antibiotik. Aku ingat cabot gigi teros settle semuanya. Rupanya tidak yerp. Huhu. Now aku dah rasa nyesal tak jaga gigi baek-baek. Take it for granted aje sebab tak pernah ada masalah gigi sebelum nie. Some said sebab dah pernah bersalin. Orang kata anak dalam kandungan akan tarik kalsium dri ibunya. So of course la ada kena mengena dgn gigi. Aku pulak rajennnnnnnn la sgt menom susu masa preggy dulu. Now rasakan akibatnya T_T

Last aku check gigi masa kat sekolah menengah. Itu pon check aje sebab gigi memang takde masalah ape. Bangga aje balik dr check gigi takde kena gigit kapas or merungut sakit pasal kena simen gigi. Masa sekolah rendah rasa kalo kena cabot gigi gigit kapas macam bangga gilak. Syok je kalo doc kata kena cabot gigi. Gila psiko aku masa zaman budak-budak dulu. Hahaha....

Skrg aku nak sayang gigi aku byk-byk. Tahun depan kate nak bagik Naurah adik. Wink wink. So sebelum baby tarik segala kalsium aku, better settlekan dulu bab kesihatan gigi neh. Better late than never....=)

Alhamdulillah segala kesakitan gigi yang aku tanggung hampir sebulan sudah pun berakhir. Terima kasih Allah krn mempermudahkan segalanya. Berharap sakit kepala ini akan beransur-ansur hilang dalam bbrp hari nie. Insyallah. Amin.


p/s: gusi yang berlobang tu kalo dijenguk nampak tulang putih T_T ngeri ohhh sampai nampak tulang gitu....bukan gigi kata doc. tapi tulang yg attach kat gigi tuh...




Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat