What Goes Around Comes Around

Moral of the story, berbuatlah baik kepada sesiapa saja. InsyaAllah orang lain pun akan buat baik-baik pd kita. Kalo buat jahat kat orang, tak semestinya orang tu sendiri akan balas kejahatan kite tu. Maybe orang lain pulak yang buat. Senang kata, what comes around, goes around. Kalo ada benda tak best jadik kat kita, cer ingat balik apa benda tak best kita pernah buat tak lama dulu. Kira macam kifarah dosa jugaklah. Allah bagi kita sakit utk hapuskan dosa-dosa kecil kita. Lebih kurang macam tu implikasi dia. Hehe.

Aku tulis gini pasal hal berkaitan office lah. Semalam waktu di Surau eventho aku tak masok dlm perbualan yang disembangkan, tetap jugak telinga ini mendengar sbb suara yang bercerita tersangatlah kuat sound systemnya. Lansung tak khusyuk nak fokus pd bacaan dalam Solat hokeh! Hangin juga dibuatnya. Sampai keluarlah entry dlm blog nie pasal kes ni. Sampai tak masok dlm perbualan pon bleh tau cerita. Hebat kan? =.=

Kisahnya si A bertemu buku dengan ruas dgn si B. Senang kata 2 manusia neh mulut pon sama-sama boleh tahan la. Laser melaser macam perkara biasa. Tapi si B nie molek sikitlah. Maybe atas faktor usia wallahualam. It just honestly aku lebih senang dgn B dari si A. Pembawa cerita adalah A yerp. Yang meluahkan ketakpuasan hatinya atas layanan 'kurang ajar' B kepadanya dalam telefon berkaitan hal kerja.

Setahu aku la...si A nie pon bukanlah baik sangat mulutnya tuh. Kalo orang-orang yang dia tak berkenan, mmg dia layan macam sampah aje aku tengok. Aku yang selalu mengelakkan konfrontasi dgn dia or mana-mana orang pon kadang tergamam dgn ke 'laser' an mulut dia bila berkata-kata. Siryes aku mmg tak boleh masok dgn dia. Setakat berbasa basi ajelah. Kawan biasa-biasa aje sebab memang tak kena dgn citarasa aku perangai dia tuh. Bukan aku aje pon yg fikir macam nie. 1 kompeni nie tawu dia mcm mane.

Gasak ah! Hal dia aku malas nak amek port. Kalo aku tak berkenan, aku elakkan aje orang tertentu gitu. Senang cerita. Dgn harapan, aku tak kaco ko, jangan la kaco aku yerp! Walaupon kdg-kdg dia mcm saje nk kaco aku, tp aku buat tak layan ajelah. Kalo layan kang jadi gaduh n buat musuh pulak. Tak suka pulak aku gitu. Huhu.

So itulah ceritanya. Bila si A kata dia terasa, kecil hati, sakit hati, geram & sebagainya atas layanan si B pd dia, pd aku what comes around goes around ajelah. Ada 1 staf kat dept. aku yg dia jaki nak mampuih pdhal orang tu takdelah teruk mana pon sbnrnya. Mmg A selalu cakap kasar-kasar dgn staf neh & layan buruk aje. Aku tawu la sbb si A nie suka la cerita dgn ckp gitu gini pd staf tu macam bangga layan orang dgn kurang ajar gitu. Tak paham betol aku. In fact laki aku pon pernah nampak staf tu kena herdik dgn si A neh. Not good kan? Memalukan staf tu depan org lain. Cakap dah la bukan reti nak slow-slow volume tue.

Now bila dia terkena dgn si B, bukan main dia naik hantu komplen itu ini tak puas hati. Kalo lah dia bijak, dia muhasabah diri dia tu sikit. Ko buat kat orang, orang pon akan buat kat ko. Itu aje sebenarnya. As simple as that!

Moga menjadi iktibar buat diri aku & pembaca sekalian. Sebelum kita salahkan orang lain, tengok diri kita dulu guane. Peace no war! =P



Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat