Bonggol Unta???

Tiba2 aku rasa terpanggil memberi sikit ulasan tentang trend pemakaian tudung wanita muslim zaman sekarang. Spt yg kite sedia maklum (mcm ayat dlm karangan BM Form 5 pn ade..ngeee), pemakaian tudung ala-ala wanita muslim Indonesia sudah menjadi trend bg wanita muslim Malaysia sejak bbrp tahun yg lepas. Maka kuranglah sudah permintaan utk tudung bawal (aku adlh pemakai tegar tdg bawal hgga skrg..hihi) & yg melambak-lambak kt Jln TAR nu semuanya tudung yg ber'awning' itu. Ekceli takde salahnya tukar trend pon. Yang penting tudung tu menutup aurat. Menutup aurat yg sempurna di sini adlh menutup keseluruhan rambut, kain tudung tidak jarang & labuh menutupi bahagian dada. Tudung awning nie ade pelbagai jenis. Ade jenis yg pendek yg sah2 mmg x cukup labuh utk menutupi dada & ada jenis yg labuh mcm tdg labuh yg kbnykkn student2 sekolah agama sllu pakai. Emm..antara sbb knp aku x ikot trend tudung awning adlh krn tudung jenis ini kbnykknya jenis yg tdk cukup labuh utk menutup dada. Klu yg labuh tue pulak, harga dia blh dpt 2-3 helai tdg bawal pulak hohoh. Ohh..masih lagi tak masok ttg ape yg aku nk persoalkan psl tudung awning. Mukaddimah panjang sgt la labuuu...huhuh...

Ok..ok. Sape ade tgk cerita Epilog Syurga Cinta? Aku tengok. Sbnrnya aku ade rasa agak 'kurenggg' sket bile tgk Fida heroin dlm cerita tue memakai tudung awning yg sgtlah tinggi sanggul rambut di belakangnya. In fact aku perhatikan pembaca berita muslimah TV9 pon pakai tudung bersanggul tinggi. Sudah semakin menjadi-jadi pulak trend sanggul tinggi with tudung nie. Plus ramai jugak org yg pakai tudung awning nie suke pinkan tudung ke belakang hingga menampakkan sosok leher yg jinjang. Jinjang ker??heheh. Sllunya aku nampak 3 kesalahan inilah dlm pemakaian tudung awning. Kesalahan tdk menepati ciri2 menutup aurat yg sempurna dlm Islam. 1. tudung x cukup labuh 2. bersanggul tggi di belakang 3. ber'pin' hgga menampakkn sosok leher. Ade hadis dr Rasulullah SAW ttg memakai tudung biarlah labuh menutupi dada & peringatan baginda ttg umat di akhir zaman memakai tudung spt bonggol unta yg mana umat itu tidak termasuk dlm umat baginda. Sila betulkan jika salah sbb aku pon main ingat2 sndiri jer nih huhuh.

Natijahnya, semakin byk keadaan umat Islam zaman ini yg menjurus kpd tanda2 Hari Kiamat itu sudah semakin dekat. Kita adalah tergolong dlm umat akhir zaman yg dikatakan Nabi SAW. Kita adalah sejarah yg diceritakan oleh baginda ribuan tahun dahulu. Kalau nak cerita tentang tanda2 lain, lagi gerun rasanya. Cukuplah aku kupas ttg issue tudung nie jer. Yg lain2 aku rasa kite semua sedia maklum sndiri. Dgn banyaknya perlakuan2 manusia yg kelihatan spt binatang. Membunuh dgn kejam samada org dewasa mahupun kanak2. Sgt gerun bila di fikirkan. Aku pernah ckp dgn habi mcm nie.
Me: Malangnya kita nie dilahirkan sbg manusia kan?? Segala perbuatan kite kt dunia nie ade akibat & balasan. Semuanya ada kesan. Semuanya akan di hisab. Klu jd binatang kan best. Tak kene hisab pon sbb dia takde akal. Lain dr kite.

Habi cam pelik & mcm tak bersetuju aku ckp mcm tue. Kenapa yer? Bukan ape..aku pernah baca buku yg agak islami tentang kisah Abu Bakar As Siddiq yg pernah dilihat oleh sahabat2nya memandang ke arah burung2 yg terbang bebas di udara ketika berhenti sebentar dlm 1 perjalanan. So sahabat2 pon tanyalah kenapa Abu Bakar nampak sedih & sayu memandang burung2 tu semua. Then Abu Bakar pon jawab lebih kurang maksudnya sama dgn ape yg aku ckp dgn habi tue. Lebih kurang begini yer..

Abu Bakar A.S : Alangkah bahagianya sekiranya aku diciptakan spt burung2 yg terbang bebas itu. Mereka semua tidak dihisab di akhirat kelak ats sgl perbuatan yg dilakukan. Sedangkan kita sbg manusia semuanya akan dihitung tanpa tercicir sedikit pon apa yg kita pernah lakukan sms di dunia.

Para sahabat yg mendengar pon turut rasa bersedih mendengar kata2 Abu Bakar. Well, kisah cerita nie mmg sgt melekat dlm otak aku nih. Betapa aku menyanjungi pemikiran Saidina Abu Bakar & sgt layaklah beliau di angkat sbg salah seorg sahabat Nabi SAW yg paling rapat. Ia hanyalah 1 pemikiran. Tidak bermakna kite perlu terus menerus menyesali ketentuan yg Allah sdh tetapkan utk kita. Bagi aku ia sbg peringatan kpd kita spy bersungguh-sungguh dlm membuat kebajikan & cuba minimakan kesalahan. Aku nie pakai tudung pon blm menepati sempurna jugak. Bile dh silang2 tudung tue, nampakla jugak dada. Fesyen kunun. Tp klu tak silang habi kata nmpk selekeh pulak. Camno???

Popular posts from this blog

Pengalaman Buat Lasek atau Trans PRK 2019

Pinggan Melamine Pasaraya Eco

Syawal Dah Tamat